A közelmúltban derült ki, hogy a magyar kormány koncesszióba adná a magyar gyorsforgalmi utak jelentős részét annak fejében, hogy a nyertes 273 kilométer utat kibővít, 272 kilométert épít és 538 kilométert felújít. A tervet számos kritika érte, amit a külföldi példák, a korábbi rossz hazai tapasztalat és az azokon alapuló korrupciós félelemek táplálnak. De vajon mit jelent a koncesszió, miért jó és mennyire kockázatos a magyar adófizetők szempontjából?
Szerző(k): Szász PéterMeglátogatta a sokat bírált, kínai hitelből épülő autópályát a fél éve megválasztott montenegrói miniszterelnök. Zdravko Krivokapics elismerte, hogy ez Európa legdrágább útszakasza és a kormánynak fogalma sincsen, hogy miből fogja visszafizetni az egymilliárd eurós kínai hitelt - írja az Euronews.
Szerző(k): Szász PéterTeljes terjedelmében égett egy autóbusz az M3-as autópálya Budapest felé vezető oldalán, Polgár térségében, a 173-as kilométerszelvénynél - írja a Katasztrófavédelem.
Szerző(k): Szász PéterMár van olyan cég, amelyik regisztrált a magyarországi gyorsforgalmi úthálózatra kiírt koncessziós tenderen. A kormány még ebben az évben alá akarja írni a szerződést a nyertessel – ezt állítólag Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetiroda minisztere mondta egy háttérbeszélgetésen. Ellenzéki politikusok azonban azt állítják, hogy a kormány az autópályákat is el akarja lopni - írja az atv.hu.
Szerző(k): K. Kiss GergelyMár van olyan társaság, amely regisztrált a tenderen és tanulmányozza a dokumentációt. Terv szerint decemberig aláírják a szerződést a hazai gyorsforgalmi úthálózat bővítésének és üzemeltetésének 35 évre szóló jogáról - írja a Világgazdaság.
Szerző(k): Szabó ZsuzsannaA magyar kormány azzal indokolta, hogy 35 évre koncessziós kezelésben privát gazdasági szereplőkre bíznák a hazai autópályák kezelését és fejlesztését, hogy az Európai Unió költségvetéséből és a koronavírus elleni helyreállítási alap forrásait nem lehet erre a célra felhasználni. Az Európai Bizottság szerint ez így nem igaz, lenne erre uniós pénz. A koncesszió viszont egyszerűbb feltételekkel engedné a beruházásokat.
Szerző(k): Szabó DánielA héten derült ki, hogy a kormány koncessziós közbeszerzési eljárást írt ki a magyarországi autópálya-hálózat 35 éves üzemeltetésére és fejlesztésére. Lukács Tibor, a Közbeszerzési Hatóság korábbi főtitkára, közbeszerzési szakértő szerint több okból is szükség lesz a következő években az állami finanszírozás kiegészítésére - írja a Forbes.
Szerző(k): Domokos ErikaA tervek szerint legkésőbb decemberben megkötik a koncessziós szerződést arra a 2000 kilométernyi gyorsforgalmi útra, amelyre nemrég írtak ki pályázatot - írja a Mandiner egy kormányzati háttérbeszélgetésen elhangzottakra hivatkozva.
Szerző(k): Szász PéterAz autópályák koncesszióba adásának lehetősége kapcsán Surányi György volt jegybankelnök írt a jelenlegitől és a javasolttól is gyökeresen eltérő megoldást a Portfolio.hu-n.
Szerző(k): Szabó Zsuzsanna