Ilyen fokú koncepciótlansággal évtizedekkel ezelőtt sem találkoztam – jelentette ki Feld Márton, a Magyar Közlekedési Klub (MKK) elnökségi tagja a Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési szakbizottságának hétfői rendkívüli ülésén, írta meg a Népszava. Az elmúlt héten a közlekedési miniszter, az államtitkár és a MÁV vezére egymásnak teljesen ellentmondó nyilatkozatokat tett a HÉV-járatok ritkításával kapcsolatban. Vitézy Dávid hívta össze a témában az ülést, ahová Karácsony Gergely főpolgármestert, valamint az ÉKM, a MÁV és a BKK vezetőit, az érintett kerületek polgármestereit és az utasokat képviselő civil szervezeteket is meghívta.
Feld Máron szerint már januárban látszott, hogy a HÉV-helyzet rohamos romlásnak indult, a 98 járműből már akkor is csak 79 volt forgalomba adható, 12 állt javítás alatt, hét pedig várt erre. A meglehetősen koros járműveket ugyanis hat évente fővizsgára kell küldeni, csakhogy ezek a szűkös javítókapacitások miatt torlódnak.
Az idén 20, jövőre 25 fővizsgát kellene lebonyolítani, így a most bejelentett 5 jármű után, jövőre újabb 7 eshet ki a forgalomból.
Kiss Ambrus, a Főpolgármesteri Hivatal főigazgatója óva intett mindenkit, hogy egy állam által még 2016-ban átvett szolgáltatást magára húzzon Budapest, hiszen már most is forráshiánnyal küzdenek. A HÉV járműpark cseréje, illetve az infrastruktúra korszerűsítése pedig teljesen kívül esik a fővárosi önkormányzat pénzügyi lehetőségein – tette hozzá.
A Közlekedő Tömeg alelnöke, Spohn Márton megjegyezte, hogy a BKK a buszágazatban már sikeresen végrehajtott egy járműcsere programot a forráshiány ellenére is. Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója azzal egyetértett, hogy vizsgálják meg a hannoveri villamosok bevetésének lehetőségét miután az új CAF-villamosok érkezése miatt járművek szabadulnak fel, de felhívta a figyelmet, hogy a pálya alkalmassá tétele legkorábban 2026-ra valósítható meg, és ha ezt felvállalják, akkor a fővárosi hálózatfejlesztésekre nem lesz kapacitás.
Lázár János még a bérletalku részeként elérte, hogy az állami HÉV-járműbeszerzés helyet cseréljen fővárosi önkormányzat közlekedési projektjeivel.
Így a CAF villamosokat az akkori egyezség szerint a helyreállítási alapból (RRF) finanszíroznák, az IKOP helyett. Walter Katalin a hétfői bizottsági ülésen azt is elmondta, hogy az RRF források egyre bizonytalanabb elérése miatt a főváros már visszakozna és kérte a CAF-villamosbeszerzés visszatételét az IKOP projektek közé.
Az IKOP monitoring bizottság legutóbbi ülésén 12 jármű beszerzéséről volt szó, amelyek darabja a felvázolt műszaki paraméterek alapján 7 milliárd forint – jegyezte meg Feld Márton. A HÉV-üzem jelenlegi menetrendjéhez igazodó 80-90 járműből álló flotta esetén ez 560-630 milliárd forintos költség. Erre jönne rá az infrastruktúra felújításának sok milliárdos költsége.
Lázár János, közlekedési miniszter korábban arról szólt, hogy a kormány már határozatot hozott arról, hogy több száz milliárdból fejleszti a pályát és a járműparkot, azóta kiderült azonban kiderült, hogy az Orbán-kormány 2035-ig egyetlen fillért sem szán a napi 135-170 ezer embert szállító HÉV-vonalak fejlesztésére.