A feltörekvő piacokon az enyhülő költségnyomás segíthet a sörfőzdéknek, hogy felzárkózzanak a tömény szeszesitalgyártó óriásokhoz, amelyek évek óta túlszárnyalják őket. Míg a gyártó cégek rekordméretű növekedést értek el a drágább szeszes italok járvány utáni fellendülése során, az olyan sörfőzdék, mint az Anheuser-Busch és a Heineken megküzdöttek az energiaköltségek drasztikus megemelkedésével.
Ez csökkentette az árrést és visszavetette az eladásokat, mivel megemelték az árakat, hogy fedezzék a számlákat, és felgyorsította a nyugati piacokon a bor és a sör helyett a tömény italok felé történő elmozdulást – írja a Reuters.
Most azonban a sörfőzdék az infláció enyhülésével a haszonkulcsok helyreállítására készülnek, és a növekedést helyezik fókuszukba. Bár a Heineken – a világ második számú sörgyártója – nemrégiben csalódást okozott a piacoknak óvatos előrejelzésével, 2024-ben még mindig arra számít, hogy több sört adnak el, és a nyereségük is erőteljesen növekedhet.
Egyes befektetők azon tűnődnek, hogy komolyabb kihívással néznek-e szembe, mint a pandémiát követő „eladási robbanás” után, amikor sokan és sokat költöttek drága tequilára, whiskyre és egyéb égetett szeszesitalokra.
Nagy rejtély a röviditalok és a sör esetében az, hogy mennyi van belőlük otthon a bárszekrényben, illetve a hűtőben
– mondta Tom O'Hara, a Janus Henderson portfóliómenedzsere, akinek az alapja sörrészvényekbe fektet.
Mekkora készletek vannak otthon?
Nem világos, hogy az fogyasztók mikor fogynak ki a készleteikből, vagy ha ez megtörténik ugyanannyit költenének-e alkoholra – tette hozzá O'Hara. Az eladatlan szeszesital-palackok máris felhalmozódtak egyes piacokon, ami megingatta a befektetők bizalmát az olyan nagy cégek iránt, mint a Diageo, mivel az ivók egy része az olcsóbb italokra válott.
A Diageo és a Pernod Ricard is csökkenő eladásokat tapasztalt a kritikus amerikai piacon. O'Hara szerint a szeszesital-üzletágakat érintő kockázatokat valószínűleg alábecsülték, hozzátéve, hogy a részvények viszonylag drágák. A sörrészvények viszont ellenállóbbak, nagyon kevés a lefelé irányuló árfolyammozgás.
A sörrészvények növekedni fognak
Moritz Kronenberger, a német Union Investment portfóliómenedzsere, aki a röviditalok és a sör területén fektet be, úgy tapasztalja, hogy egyes fogyasztók a töményről visszaváltanak a sörre. Marco Scherer, a Metzler Asset Management portfóliómenedzsere azonban úgy vélte, hogy a tömény italgyártó cégek gondjai csak rövid távúak. Hosszabb távon jobban lesznek képesek növelni a mennyiséget, erős branddel és nagyobb árképzési erővel is rendelkeznek, mint a sörgyártók.
Miközben a sör egyes piacokon veszít részesedéséből, globálisan növekedni fog a mennyisége, és az eladott alkohol literszámát tekintve is nagyobb részesedést fog szerezni
– áll a Jefferies elemzőinek nemrégiben kiadott jegyzetében. A nemzetközi sörgyártók egyre inkább bebetonozzák márkáikat Latin-Amerika, Afrika és Ázsia nagy, feltörekvő piacain, ahol a jövedelmek emelkedésével nő a sör iránti kereslet. Latin-Amerikában például mind az AB InBev, mind a Heineken növekedési kezdeményezésekbe fektetett be, például hideg sörök gyors kiszállítását kínálják. Ez segített az eladások növelésében olyan országokban, mint Mexikó - a Heineken egyik legjobban teljesítő piaca tavaly.
Az Euromonitor International piackutató cég arra számít, hogy a sör részesedése a teljes alkoholmennyiségből 2027-ig enyhén emelkedik, a röviditaloké pedig csökken, valószínűleg azért, mert az italgyártók túlságosan megemelték az árakat, míg a sörnek megfizethetőnek kell maradnia – mondta Etienne Roux, a sörbefektető Truffle Asset Management portfóliómenedzsere, hozzátéve:
A röviditalok részvényei túl drágák, tekintettel azokra a kihívásokra, amelyekkel szembe kell nézniük.
A röviditalgyártó cégek részvényeinek értéke a világjárvány idején bekövetkezett ugrásszerű emelkedés után történelmi szintre csökkentek, míg a sörrészvények továbbra is olcsóbbak, mint korábban.