Értelemszerűen a folyamatos áramellátás a legfontosabb, minden mást megelőző elvárás – derült ki az egyik nagy áramszolgáltató, az E.ON felméréséből. A válaszadók jellemzően értik, miért vannak rendkívüli időjárás esetén üzemzavarok. Tudják, hogy a szél, a hó, az ónos eső károsíthatja a vezetékeket és az is ismert előttük, hogy a kidőlő fák, leszakadó faágak elszakíthatják azokat. Viharkárok esetén a többség, a válaszadók 78 százaléka gyors hibajavítást vár el. 60 százaléka baj esetén az elhárítás várható idejére kíváncsi, 40 százaléka pedig ideiglenes áramellátási megoldás biztosítását várja szolgáltatójától.
A hibaelhárítás az áramszolgáltatónál előre meghatározott protokoll szerint zajlik, ha kell, külső partnereket is bevonnak, vagy az ország másik végéből csoportosítanak át szerelőket, sőt, a katasztrófavédelem szakembereivel is szoros az együttműködés.
Húsz év alatt a negyedére csökkent az áramszünetek átlagos hossza
Az áramszünetek hosszára vonatkozóan létezik egy objektív, a mindenkori szolgáltatótól független mérőszám, a SAIDI mutató. Ez azt mutatja meg, hogy egy ügyfél átlagosan hány perc áramszünetet tapasztal egy évben üzemzavar miatt. Ez a szám az elmúlt két évtizedben folyamatosan zsugorodott:
míg 2001-ben még 228 perc volt, a folyamatos hálózatfejlesztéseknek és automatizálásnak köszönhetően 2023-ra kevesebb, mint a negyedére, évi 57 percre csökkent az E.ON szolgáltatási területén.
A nagy- és középfeszültségű áramszünetet az üzemirányítási központokban azonnal észlelik. Innen az E.ON szakemberei átkapcsolásokat végeznek, hogy a sértetlen hálózatszakaszokon keresztül, ahol csak lehet, a távolból biztosítsák az áramellátást. Ebben 2500 távműködtethető kapcsolóberendezés van a segítségükre. Ezt követően indulnak a szerelők, hogy a hibák pontos helyeit megtalálják és javítsák. Ők cserélik ki a sérült hálózati elemeket, javítják, cserélik az elszakadt vezetékeket és a megrongálódott vagy kidőlt oszlopokat – olvasható az áramszolgáltató közleményében.
Gyakran az jelenti az egyik legnagyobb kihívást ezekben a helyzetekben, ha a meghibásodás minden hagyományos járművel megközelíthetetlen helyen történt. A szerelőknek azonban mindenképpen oda kell jutniuk. Ilyenkor kifejezetten erre a célra alkalmas, sűrű erdőben, meredek vagy mocsaras területen egyaránt könnyen mozgó, kétéltű mocsárjárót használnak. Szintén járhatatlan terepviszonyok között nyújtanak nagy segítséget a vezetékhálózat felett végigrepített drónok. Segítségükkel a szerelők madártávlatból mérik fel a károkat és azonosítják be a hibák pontos helyét.
A rendkívüli időjárási körülmények között végzett, olykor akár ezer szakembert is mozgósító munkálatok menetéről egy videót is közzétettek: