Romlott a munkaerő-piaci helyzet júliusban az osztrákoknál, az AMS legújabb jelentése szerint 310 582 embert regisztráltak a munkaerő-piaci szolgálatnál munkanélküliként – ez csaknem 14 ezerrel több álláskeresőt jelent, mint 2022 júliusában. A munkanélküliségi ráta 5,6 százalékról 5,9 százalékra emelkedett Ausztriában, ahol utoljára 2012 júliusában volt alacsonyabb a munkanélküliség a mostaninál – számol be a Kurier cikke.

Mint írják, a Gazdasági Minisztérium munkaerő-piaci jelentése alapján Martin Kocher munkaügyi és gazdasági miniszter ezzel együtt úgy fogalmazott: a friss adat különösen figyelemreméltó a továbbra is gyenge világgazdasági háttér mellett, és azt jelzi, hogy az osztrák munkaerőpiac még mindig robusztus és válságálló állapotban van.

Rámutatott:

a koronaválság előtti 2019-es évhez képest 2023 júliusának végén körülbelül 120 ezerrel dolgoztak többen Ausztriában, és a munkavállalók tavalyhoz képest most is körülbelül 30 ezerrel többen vannak.

Ráadásul jelenleg közel 111 ezer betöltetlen állást tartanak nyilván, ezért Kocher szerint társadalmi megoldásokra van szükség, hogy minél többen dolgozhassanak. Így például szükség van a minőségi gyermekfelügyelet megszervezése mellett a szakképzettek beáramlásának ösztönzésére is. Az Eurostat kedden közzétett adatai szerint a munkanélküliségi ráta az euróövezetben stabilan 6,4 százalékon, az EU-ban pedig 5,9 százalékon áll. 

Generációváltás az osztrák vasútnál

Intenzív toborzási kampányt indít az osztrák vasúttársaság, mivel az elkövetkező időszakban mintegy 1500 nyugdíjaskorú mozdonyvezető készül elhagyni az állami céget. Jelenleg mintegy 4400 mozdonyvezetőt foglalkoztat az ÖBB, így a vasúttársaság vesztesége jelentősnek ígérkezik a nyugdíjaskorúak távozásával. Ennek elkerülésére évente 400 új mozdonyvezetőt képeznének ki a vállalat saját költségén, a cél 2028-ig a 12 százalékos létszámnövelés, azaz, hogy öt éven belül 4900 fős állományt lehessen bevetni a szolgálatra.

Napjainkban a mozdonyvezetők a 10 ezer lóerős mozdonyokkal emberek százezreit juttatják el úti céljukra, klímabarát, fenntartható és biztonságos módon. Ez a jövő teljesítménye, és erre joggal lehetünk büszkék – nyilatkozta Andreas Matthä, az ÖBB vezetője.

Az Express.at beszámolója szerint az ÖBB Ausztria legnagyobb mobilitás-szolgáltatója, ahol összesen 42 ezer munkavállaló gondoskodik arról, hogy célba jusson évi 323 millió utas és 94 millió tonna áruszállítmány. Az ÖBB járatai éves szinten 97 százalékos pontossággal tartják a menetrendjüket, ezáltal Európa egyik legmegbízhatóbb vasúttársaságai közé tartozik.

Sérülnek a fogyasztói jogok a határokon átívelő fizetési rendszerben

Az európai országokban külföldi IBAN számlaszámmal rendelkező bankszámlatulajdonosok továbbra is jelentős számban vallanak kudarcot az online fizetés vagy szerződéskötés során főként a pénzügyi szektorban, a közszolgáltató cégeknél, az e-kereskedelemben és a távközlésben,

például az érintettek nem tudnak mobiltelefon-előfizetést vásárolni.

A károsult ügyfelek amiatt panaszkodnak, hogy kilenc évvel az IBAN számok európai SEPA fizetési térségben történő bevezetése után egyes fizetési feldolgozási módokat az online rendszerekben úgy konfigurálnak, hogy az IBAN szám megadásakor csak bizonyos számú karakter engedélyezett. Emiatt sok esetben nem lehet befejezni a fiókadatok megadását, vagyis a fizetési tranzakciót, amelyet a bank érvénytelenként elutasít.

Az IBAN számok hossza országonként eltérő: Ausztriában 20 karakterből áll, Németországban 22, míg Hollandiában csak 18, Franciaországban pedig 27 szám alkotja a határokon átnyúló fizetéseket és az európai mobilitást megkönnyítő IBAN számokat. Márpedig ezeket 2016 óta minden SEPA tagországban (azaz az EU területén, valamint Nagy-Britanniában, Norvégiában és Svájcban) egyformán kötelezően el kell fogadják a cégek.

A pénzügyi, pénzforgalmi szektor által is támogatott Accept my IBAN kezdeményezést a Wise online fizetési szolgáltató alapította, adataik szerint az elmúlt két évben Európa-szerte mintegy 3200 ilyen, „IBAN-alapú diszkriminációt” regisztráltak. Felhívták a figyelmet: az EU-s szabályok szerint nem megengedett ez a diszkrimináció, amely érthetetlen és idejétmúlt, ezért követelik a fogyasztói jogok erősebb védelmét – írja a Kronen Zeitung.

(Thurzó Katalin)