Miután megérkezett a hajnali fagy az idei őszön, egy friss kutatás éppen az autók élettartamának meghosszabbítása érdekében azt vizsgálta, miként hat a reggeli rutin a motor élethosszára. A Kelet-Finnországi Egyetem és a Tamperei Egyetem közös vizsgálata leginkább a járművek üzemanyag-fogyasztására és károsanyag-kibocsátására összpontosítottak ezzel kapcsolatban – írta meg a Dívány.
Vannak, akik télen még mindig hosszasan járatják autójuk motorját, azt gondolva, ez a legoptimálisabb módja a hidegben történő indulásnak.
A sok évtizedes szokással érdemes lehet leszámolni.
A Finnországban lebonyolított mérési kampány során a külső hőmérséklet több esetben –28 Celsius-fok alá esett, így valóban extrém hidegben sikerült megfigyelniük a folyamatokat. A mérések során a tipikus városi használatot vették figyelembe, azaz viszonylag rövid távon ingáztak a sofőrök – mintha csak munkába mennének, vagy elvinnék a gyerekeiket óvodába, iskolába, benne sok megállással, várakozással. Mindeközben folyamatosan monitorozták, mennyi üzemanyagot fogyaszt az autó, illetve mennyi káros anyagot bocsát ki.
Az egyes kocsik háromféleképpen tették meg ugyanazt az utat a hidegben,
- hidegindítás után - az extrémnek tűnő hűvösben mintegy 14 kilométernyi vagy 19 perce tartó utazásra volt szükség ahhoz, hogy a motor elérje az optimális, 60 fok fölötti üzemi hőmérsékletet.
- előfűtötten - melegebb lett az utastérben, és megakadályozta az ablakok befagyását, de az előmelegítés közvetlenül az indulást követően nem járt jelentős következményekkel, ugyanis alig 4 százaléknyi különbséget jelentett az üzemanyag-fogyasztást tekintve. Amikor viszont már elérték a megfelelő üzemi hőmérsékletet a kocsik, a korábbiakhoz képest akár 20 százalékkal kevesebb üzemanyag kellett nekik a haladáshoz.
- menet közben már bemelegített motorral - a felmelegedést követően elinduló gépjárművek esetén szinte semmiféle különbséget nem jelent egy átlag 20 perces út során, ráadásul a károsanyag-kibocsátás szempontjából sem volt számottevő eltérés,
mindezek alapján feleslegesnek tartják tehát az autó védelmében előmelegíteni a motort.
Egyébként sem javasolt a motor érdekében a motorjáratás, főleg nem gázfröccsökkel megfejelve.
A legideálisabb a motorindítást követően egy percen belül elindulni, és alacsony fokozatban, lassan közlekedni, majd közepes fordulatszámon, továbbra sem kapcsolva magas fokozatba folytatni utunkat az üzemi hőfok eléréséig.