Az Eurostat által vizsgált adatok 2022-ből származnak, és az Európai Unió statisztikai hivatala megállapította, hogy 

A KONTINENSEN ÁTLAGOSAN 0,56 SZEMÉLYGÉPKOCSI JUTOTT EGY LAKOSRA, 

ugyanannyi, mint egy évvel korábban, 2021-ben. 

Emögött a szám mögött azonban jelentős regionális különbségek vannak, a két szélsőséges érték:

  • Valle d'Aosta (Olaszország): 2,34
  • Mayotte (Franciaország): 0,08

A szóban forgó kutatás az ezer lakosra jutó személygépkocsik számát bemutatva megállapítja, hogy a motorizáció regionális arányai gyakran gazdasági feltételekhez kötődnek, de a számokat sajátos körülmények is befolyásolhatják, így például a feljebb említett olaszországi Valle d'Aosta rekord arányát a kedvező adózási szabályok befolyásolták.

Rengeteg autó

A vizsgált időszakban a tíz leginkább motorizált régió közül hat Olaszországban, egy-egy pedig Finnországban, Görögországban, Hollandiában és Csehországban található.

Kép: Eurostat

Kevés autó

A tíz legkevésbé motorizált régióból négy Görögországban, kettő Franciaországban, kettő Romániában, egy-egy pedig Németországban és Ausztriában van, és ezek közül az egyik Berlin (331), a másik Bécs (366) nagyvárosi területe.

Mi a helyzet az e-autókkal?

Az elektromos autókat tekintve Hollandia és Svédország egyes területei kiemelkedők uniós szinten, az összes személygépkocsira vetítve ott a legmagasabb az e-autók aránya. Nullához közelít viszont az akkumulátoros hajtású gépkocsik száma Görögország, Csehország, Lengyelország és Spanyolország egy-egy régiójában.

Az elektromos autók globális értékesítése három nagy piacra összpontosul: Kínára, Európára és az Egyesült Államokra. A legnagyobb piac Kína volt a globális eladások 60 százalékával 2022-ben. A világszerte forgalomban lévő elektromos autók több mint fele Kínában fut. Jelenlétük Európában és az Egyesült Államokban, a második és harmadik legnagyobb piacon is erőteljes, 15 és 55 százalékos növekedést mutatnak az eladások.

A magyar valóság

Beletúrunk az ingázók zsebébe, hogy lássuk, mennyit költenek közlekedésre

Egy tanulmány szerint hétköznaponként 300 ezer ingázó hajt át autóval Budapest határán.
A további részleteket ITT olvashatja. →

Magyarországon a legtöbb autó meglepő módon nem Budapesten van, hanem a Nyugat-Dunántúlon, ott ezer főre 469 kocsi jut, és csak ezután következik Pest vármegye a 465-ös arányszámmal.

A további adatok ezer főre vetítve:

  • Közép-Dunántúl: 448 autó,
  • Dél-Dunántúl: 429 autó,
  • Budapest: 425 autó,
  • Dél-Alföld: 424 autó,
  • Észak-Magyarország: 382 autó,
  • Észak-Alföld: 378 autó.

A számokból kiviláglik, hogy az autók mennyiségét tekintve a főváros még csak a dobogó első három fokára sem került fel, pedig az 525 négyzetkilométernyi területű Budapesten a helyi és az agglomerációból áramló gépkocsik mennyiségét is hatalmasnak érzékelik a városlakók.