Az Eurostat által vizsgált adatok 2022-ből származnak, és az Európai Unió statisztikai hivatala megállapította, hogy
A KONTINENSEN ÁTLAGOSAN 0,56 SZEMÉLYGÉPKOCSI JUTOTT EGY LAKOSRA,
ugyanannyi, mint egy évvel korábban, 2021-ben.
Emögött a szám mögött azonban jelentős regionális különbségek vannak, a két szélsőséges érték:
- Valle d'Aosta (Olaszország): 2,34
- Mayotte (Franciaország): 0,08
A szóban forgó kutatás az ezer lakosra jutó személygépkocsik számát bemutatva megállapítja, hogy a motorizáció regionális arányai gyakran gazdasági feltételekhez kötődnek, de a számokat sajátos körülmények is befolyásolhatják, így például a feljebb említett olaszországi Valle d'Aosta rekord arányát a kedvező adózási szabályok befolyásolták.
Rengeteg autó
A vizsgált időszakban a tíz leginkább motorizált régió közül hat Olaszországban, egy-egy pedig Finnországban, Görögországban, Hollandiában és Csehországban található.
Kevés autó
A tíz legkevésbé motorizált régióból négy Görögországban, kettő Franciaországban, kettő Romániában, egy-egy pedig Németországban és Ausztriában van, és ezek közül az egyik Berlin (331), a másik Bécs (366) nagyvárosi területe.
Mi a helyzet az e-autókkal?
Az elektromos autókat tekintve Hollandia és Svédország egyes területei kiemelkedők uniós szinten, az összes személygépkocsira vetítve ott a legmagasabb az e-autók aránya. Nullához közelít viszont az akkumulátoros hajtású gépkocsik száma Görögország, Csehország, Lengyelország és Spanyolország egy-egy régiójában.
Az elektromos autók globális értékesítése három nagy piacra összpontosul: Kínára, Európára és az Egyesült Államokra. A legnagyobb piac Kína volt a globális eladások 60 százalékával 2022-ben. A világszerte forgalomban lévő elektromos autók több mint fele Kínában fut. Jelenlétük Európában és az Egyesült Államokban, a második és harmadik legnagyobb piacon is erőteljes, 15 és 55 százalékos növekedést mutatnak az eladások.
A magyar valóság
Beletúrunk az ingázók zsebébe, hogy lássuk, mennyit költenek közlekedésre
Egy tanulmány szerint hétköznaponként 300 ezer ingázó hajt át autóval Budapest határán.A további részleteket ITT olvashatja. →
Magyarországon a legtöbb autó meglepő módon nem Budapesten van, hanem a Nyugat-Dunántúlon, ott ezer főre 469 kocsi jut, és csak ezután következik Pest vármegye a 465-ös arányszámmal.
A további adatok ezer főre vetítve:
- Közép-Dunántúl: 448 autó,
- Dél-Dunántúl: 429 autó,
- Budapest: 425 autó,
- Dél-Alföld: 424 autó,
- Észak-Magyarország: 382 autó,
- Észak-Alföld: 378 autó.
A számokból kiviláglik, hogy az autók mennyiségét tekintve a főváros még csak a dobogó első három fokára sem került fel, pedig az 525 négyzetkilométernyi területű Budapesten a helyi és az agglomerációból áramló gépkocsik mennyiségét is hatalmasnak érzékelik a városlakók.