A szerződéseben szereplő határidők szerint az M1-es autópálya első bővítési ütemének befejezését követően, 2028. augusztus 31-től, majd a második ütemet követően 2029. augusztus 31. után lesz lehetőség alkalmazni a központból irányítható intelligens leállósáv-rendszert először az M1-es autópályán, ahol az M0-s csomóponttól az országhatárig ITS-rendszerrel, azaz az intelligens leállósáv rendszerével ellátott leállósávok épülnek több ütemben.

Az M0 és a 107-es km-nél lévő M19 csomópont között 2×3 forgalmi sáv lesz ITS-sáv-kialakítással, az M19 csomópontjától az országhatárig 2×2 forgalmi sávot alakítanak ki ITS-sávval. Az első két ütemben az M0-s elválási csomóponttól a Concó pihenőhelyig tartó szakasz kivitelezését végzik, mintegy 78 km hosszban – írta meg a vezess.hu.

Az M7-es és az M3-as autópályák bővítése során is ITS-rendszerrel ellátott leállósávok létesülnek majd. 

A tervek szerint az M7 autópályán az M0-s és a balatonvilágosi csomópont között megközelítőleg 74 km hosszon bővül a pálya – Szabadbattyánig lesz 2×3 forgalmi sáv + ITS-sáv, majd Szabadbattyán és Balatonvilágos között a két sáv mellé bővített leállósávot kap az M7-es. Az M3-as felújítása indul időben a legkésőbb, ahol az M31 autópálya csomópontjától Gyöngyösig építik ki a 2×3 forgalmi sávot ITS-sávval, míg az M0-M31 közötti szakaszon 2×2 forgalmi sáv + ITS-sáv épül, mindez összesen 67 km hosszon.

A gyakorlatban történő bevetésről azonban nem nyilatkozott senki így kérdés:

  • hogyan ellenőrzik majd, hogy szabad-e az út a leállósávban,
  • hogyan hajtják végre a közlekedők időben történő tájékoztatását,
  • mennyi időt vesz igénybe a sávmegnyitás és -zárás,
  • mi lesz a procedúra abban az esetben, ha baleset miatt azonnal vissza kell állítani leállósáv funkcióra a szakaszt.

Csak a forgalomtechnikai menedzsmenttervek jóváhagyása után hajlandóak válaszolni – tette hozzá a lap a NÚSZ Zrt. információi alapján.

Az intelligens leállósávok előnyei, hogy plusz forgalmi sáv építése nélkül lehet növelni az útszakasz áteresztőképességét, a már meglevő infrastruktúrát kihasználva rugalmasan kiszélesíthető az úthálózat szükség esetén. A hátránya, hogy csak addig működik, míg nem következik be baleset ezen a sávon, vagy amíg nem robban le ott egy jármű.

Két éve látja el az MKIF Zrt. a koncessziós szerződésben vállalt fejlesztési feladatokat az autópályákon. Ennek keretében a cég az alvállalkozóival közösen 2034-ig 279 kilométer új gyorsforgalmi szakaszt épít, valamint 299 kilométer hosszan autópályát bővít. Erről itt írtunk bővebben >>>