Körülbelül 20 évvel ezelőtt a Google fontos mérföldkőhöz érkezett. A Merriam-Webster szótár a cég nevét már igeként adta hozzá a világhálón való kereséshez. Ez akkoriban hihetetlen hír volt a vállalat számára. A Google-kereső olyannyira mindenütt jelenlévővé vált, hogy immár beépült kultúránk és társadalmunk szókincsébe, a többi már történelem.

Mára azonban ez a különleges státusz kezd megkopni. „Viszlát Google, az ige!” – írta Mark Shmulik, a Bernstein Research internetes elemzője a befektetőknek szóló jegyzetében. „A fiatalabb közönség már keres, és nem pedig „guglizik” – írja a Business Insider.

Ez a felfedezés volt az egyik legfontosabb megállapítása annak az új Z-generációs tanulmánynak, amelyet az elemzők pénteken tettek közzé. Ez az 1997 és 2012 között született generáció volt az első, amely egész életét már online formában éli, és sokan az asztali számítógépek és webböngészők helyett egyenesen az okostelefonokhoz és az alkalmazásokhoz nyúltak az internet eléréséhez. Most, hogy a Z-generációs fogyasztók felnőnek, és a gazdaság fontos részévé válnak, megváltoztatják a dolgok menetét, ami új nyerteseket és veszteseket eredményezhet.

A Z-generációsok és különösen az alfa-generáció már alig használja a Google-t igeként, egyszerűen azt mondják, hogy „keress rá”.


– magyarázták Shumlik kollégái.

Ehelyett gyakran felütik a TikTok alkalmazásukat, hogy éttermi és szállodai ajánlásokat lássanak. Vagy meglátnak egy általuk csodált alkotót, aki egy új terméket mutat be, ami izgatja őket, és egyenesen az adott márka alkalmazásához vagy weboldalához mennek.

Kell-e aggódnia a Google-nek emiatt?

Aggódhat, mert ha már nem vagy ige, az azt jelenti, hogy már nem vagy mindenütt jelen. Ez pedig nem túl jó. Emlékszik még valaki a „Do you Yahoo?” című reklámkampányra? Valószínűleg nem. Mert az emberek 2005-ben abbahagyták a „yahoozást”.

A Google akkoriban még nem igazán örült annak, hogy ige lett belőle. Ez azért van, mert ha a cég- vagy terméknév túlságosan elterjedté válik, akkor nehéz lesz védjegyezni. Lásd, mi történt az „aszpirinnel” a múlt században. Lehet, hogy a Google titokban örül is annak, hogy már nem ige a fiatalok körében?