A Magyar Nemzeti Bank (MNB) azt várja el a bankoktól: 

tegyék lehetővé, hogy az ügyfeleik letilthassák a teljesen online személyihitel-igénylést.

Erre a jegybank vezetői körlevélben kérte a pénzintézeteket, mert 

a kiberbűnözők több százszor igényeltek gyanútlan banki ügyfelek nevében személyi kölcsönt Magyarországon.

Sok magyar bank kínálatában megvan az a lehetőség, hogy az internetbankon vagy a mobilbankon keresztül személyi kölcsönt vehetnek fel a már meglévő ügyfeleik. Ezt a lehetőséget az adathalászok, internetes bűnözők is ismerik, és sok esetben már ki is használták.

A Bank360.hu kérdésére az MNB közölte: a válaszadó bankok portfóliójában 2021. január 1. és 2023. április 1. között – a kapcsolatfelvétel nélküli hitel lehetőség megjelenésének kezdeti és felfutó időszakában –

  • közel 250 visszaélés történt,
  • melyek közül 120 esetben jártak sikerrel a csalók;
  • ezeknél az ügyleteknél az átlagos ügyfélkár megközelítette a 4 millió forintot.

Valamennyi esetben személyi kölcsönt vettek fel az érintett ügyfelek nevében a csalók.

A hitelintézeteknek ugyanakkor több mint 130 esetben sikerült megelőzni a kibercsalást, ezekben az esetekben az igényelt hitelek átlagos összege 4,4 millió forint volt. Emellett volt példa arra is, hogy a bankoknak utólagosan sikerült visszaszerezni az ügyfelek nevében felvett hitelösszegeket.

A pénzintézetek jelzései szerint az online hitelcsalások folytatódtak, mégpedig növekvő arányban. 

Az MNB a saját ügyfélszolgálatán keresztül is érzékelte, hogy egyre nagyobb a baj. Az elmúlt egy évben, 2023. július 1. és 2024. június 30. között, 19 ügyfélpanasz érkezett be ilyen csalások miatt. A személyi kölcsönnel elkövetett visszaélések átlagos kára mintegy 4 millió forint volt.