Az ETR1000-es nagysebességű vonatokat eredetileg a Hitachi Rail az olasz államvasút, a Trenitalia számára gyártotta. Bár a vonatokat eredetileg Olaszország számára fejlesztették, a gyártó célja, hogy azokat Európa-szerte használják.
Az ETR1000-es sorozatot már engedélyezték Ausztriában, Svájcban, Németországban, Franciaországban és Spanyolországban, így a vonatok hamarosan több európai országban is közlekedhetnek
– jelezték a berlini Innotrans kiállításon, amely a világ egyik legnagyobb vasúti expója. A vonat új, energiatakarékos hajtómotorokkal és a Hitachi HMAX platformjával rendelkezik, amely lehetővé teszi a karbantartási szükségletek előrejelzését és a vonatok rendelkezésre állásának javítását, csökkentve ezzel az állásidőt és növelve a hatékonyságot. Franciaországban és Spanyolországban ugyan már közlekednek ETR1000-es vonatok, de a 15 kilovolt alatti üzemelés újdonságnak számít.
Magyarországot nem sorolták azon országok közé, ahova érkezne az ETR1000-es modellből.
A Trenitalia kérésére az ETR1000-es vonatokat négy különböző utazási osztályra osztották: Executive, Business, Premium és Standard, így az utasok igényeihez igazítva különböző színvonalú szolgáltatások érhetők el. A vonatokat az olasz vasúti rendszer sajátosságaihoz igazították, de a cél az, hogy a különböző országokban is zökkenőmentesen működjenek a sokféle elektromos hálózati és infrastruktúra követelmények mellett.
Nagy kihívások a német vasúti digitalizáció előtt
A berlini Innotrans kiállításon reflektorfénybe került a német vasúti rendszer modernizációja is. A német vasúti rendszer digitalizációja hosszú távú célkitűzés, amelynek egyik központi eleme a járműpark modernizációja és az ETCS (Európai Vonatbefolyásoló Rendszer) rendszer további kiépítése.
Az ETCS egy olyan vonatbefolyásolási szabvány, amely a vezetőfülkében elhelyezett berendezéseken alapul, amelyek képesek a vonat mozgását felügyelni, beleértve a vonat megállítását is.
Ennek felszerelésével még biztonságosabbá válhat a közlekedés, hiszen egy rendszer folyamatosan figyeli, mikor kell a vészféket használni.
Susanne Henckel, a Német Szövetségi Digitális és Közlekedési Minisztérium államtitkára hangsúlyozta, hogy a digitalizáció sikeréhez elengedhetetlen a vasútipar szereplőinek szoros együttműködése. Henckel kiemelte, hogy különösen a gyártóknak kell részt venniük a projektek tervezésében, hogy az új technológiák zökkenőmentesen integrálhatók legyenek a meglévő rendszerekbe.
Axel Schuppe, a Német Vasúti Ipari Szövetség ügyvezető igazgatója hasonló véleményt fogalmazott meg, hozzátéve, hogy a vasúti digitalizáció terén Németország még számos kihívással néz szembe.
A járművek modernizációja különösen problémás, mivel a meglévő járműpark jelentős része elavult, és költséges a korszerűsítésük.
Schuppe szerint a modernizáció hatékony megvalósítása érdekében az összes érintett fél – a vasúti vállalatok, a gyártók és a szabályozó hatóságok – folyamatos párbeszédére van szükség. Emellett szükséges a jogszabályi környezet és a finanszírozási modellek átgondolása is.
A beszélgetés során Volker Hentschel, a Deutsche Bahn Digitale Schiene Deutschland projektjének vezetője rámutatott arra, hogy a jelenlegi projektek, mint például a Stuttgarti Digitális Csomópont vagy a Riedbahn felújítása, fontos tanulságokkal szolgálnak a jövőbeli fejlesztések szempontjából. Hentschel szerint a digitalizáció során nemcsak a technikai megoldásokra kell koncentrálni, hanem arra is, hogy hogyan lehet ezeket a legjobban integrálni a meglévő infrastruktúrába, elkerülve a párhuzamos fejlesztéseket és a költségtúllépéseket.
Jan Görnemann, a Bundesverband Schienennahverkehr e.V. szóvivője szerint a projekt sikerének kulcsa a járművek modernizációjának és cseréjének alapos megfontolása. Görnemann kiemelte, hogy a meglévő járművek élettartamának figyelembevételével kell eldönteni, melyik járművet érdemes korszerűsíteni és melyiket kell újra cserélni. Így elkerülhetők a felesleges kiadások, és biztosítható a projektek fenntarthatósága. Görnemann hozzátette, hogy a megfelelő pénzügyi tervezés nélkülözhetetlen, különösen akkor, ha a digitalizációt hosszú távon fenntartható módon kívánják megvalósítani.
Korábban a Vasutas Szakszervezet elnökével, Meleg Jánossal tártuk fel a magyar vasút problémáit. Videós interjúnkat ide kattintva nézheti meg.