A Stop Shop bevásárlópark-hálózat 10 országban több mint 130 egységet működtet Kelet-Közép-Európában. Magyarországon 14 Stop Shop került a CPI Hungary tulajdonába és üzemeltetésébe az Immofinanz felvásárlása után, amely 170 ezer négyzetméternyi kiadható kiskereskedelmi területet jelent 320 bérlővel. Budapesten három, Nyugat-Magyarországon négy, míg a keleti országrészben hét bevásárlóparkról beszélhetünk.
Sikerorientált koncepció
Magyarországon az első Stop Shop még 2002-ben nyílt meg Hűvösvölgyben, azóta a márka és a hálózat népszerűsége töretlen: koncepciója szerint a tudatos, hatékony és gyors vásárláshoz kínál megoldást. Ennek megfelelően alakították ki az üzletektől néhány lépésre a parkolóhelyeket – az összes lokációban építettek elektromos töltőállomásokat –, amelyek
a plázákra jellemző mozgólépcsős rendszerrel ellentétben sokkal rugalmasabb és gyorsabb megközelíthetőséget tesznek lehetővé.
Professzionális ingatlankezelés
A koncepció mellett az eredményes működésben kiemelkedő szerepet játszik, hogy a 2022-es akvizíció után a CPI vagyonkezelési és ingatlankezelési megoldásait a Stop Shop-hálózatban is megvalósította, miután a vállalat sok tapasztalatot szerzett már a kiskereskedelmi üzletágban, amely az irodaházak mellett a portfóliója legfontosabb szegmensét jelenti. Ide tartozik többek között az:
- az Europeum;
- a Pólus;
- vagy a Campona.
Az elmúlt években a kereskedelmi ingatlanszektort számos tényező befolyásolta, így
- a pandémia;
- a gazdasági válság;
- és az e-kereskedelem előretörése,
amelyek mind új piaci helyzet elé állították a retail szektort. Miközben azonban a bevásárlóközpontok nehézségekkel küzdöttek, addig a bevásárlóparkok előnyei egyre nyilvánvalóbbá váltak.
Ennek következtében a Stop Shopok egyre népszerűbbek lettek a fogyasztók körében, ami növekvő ütemben csábította a bérlőket, így még több márka és szolgáltatás jelent meg az úgynevezett strip mallokban.
Beszédes adat, hogy a hazai 14 egységből álló lánc tavalyi látogatószáma a CPI tulajdonában lévő két hasonló profilú soroksári és dunakeszi CityMarket-bevásárlóközponttal együtt meghaladta a 21,5 milliót. Mindemellett a strip mallok 99 százalékos kihasználtsággal üzemelnek, amely egészen kiemelkedő adat a teljes kereskedelmiingatlan-szektort tekintve.
Míg korábban presztízskérdés volt plázában boltot nyitni, addig mára ez megváltozott, hiszen sok bérlő nálunk találta meg az ideális helyét
– hangsúlyozta lapunknak Sipos Balázs, a CPI senior retail asset menedzsere.
Megjegyezte, hogy az első Covid-hullám után a vásárlók kerülni kezdték a zárt tereket, és egyre inkább átszoktak a street mallokba, ahol könnyen és gyorsan lebonyolíthatják a bevásárlást. Ez a fogyasztói tömeg új kilátásokkal kecsegtette a bérlőket, továbbá az energiár-robbanás is a nyitott bevásárlóparkok felé terelte őket.
A plázákban a hatalmas, zárt közösségi tér miatt sokkal magasabb a rezsi, míg nálunk a jóval kisebb közös terület költségein kell osztozni, amely fontos szempont, amikor valaki boltot szeretne nyitni
– tette hozzá a szakember.
A kulcs a változatos bérlői mix
„Alapvető ingatlankezelési szempont, hogy a bérlői mix ne váljon egysíkúvá, vagyis a bevásárlóparkok sokszínű látogatói rétegeket legyenek képesek kiszolgálni" – fejtette ki Sipos Balázs. Azt is fontosnak tartják, hogy
a divatáru, az élelmiszertermékek, az elektronikai cikkek, állateledel- és felszerelés mellett a hétköznapokon sűrűn igénybe vett szolgáltatások is elérhetők legyenek, mint például a drogéria, a bank vagy éppen a fitneszterem.
Színes a boltkínálat, ezen belül mágnesbérlőként az élelmiszerüzlet meghatározó, nem véletlenül egyes Stop Shop bevásárlóparkokban Aldi vagy Spar működik, vagy egy hipermarket mellett épült fel.