Megkérkezett Szerbiába a kínai CRRC Changchun vasútijármű-gyártó cég első villamos motorvonata, az EMU az Újvidék-Szabadka vonalon közlekedik majd. Az IHO emlékeztet, ez az első alkalom, hogy Kínában gyártott EMU-t (electric multiple unit) Európába exportálnak. A történet érdekességét az adja, hogy ezek, az akár óránként 200 kilométer per órás sebességre is képes villamos motorvonatok a Budapest-Belgrád vasútvonal magyar szakaszán is feltűnhetnek, mivel az Indóház vasúti szaklap szerint:
- a MÁV-Startnak nincs elég járműve a magyarországi szakaszon jövőre elkészülő vonal kiszolgálásához
- a vasútijármű-gyártó cég szakvéleménye, hogy „az EMU a magyar és a szerb vasút számára személyre szabott, kiforrott, biztonságos és megbízható technológiai platformon alapul, megfelel az európai átjárhatósági műszaki specifikáció (TSI), az európai műszaki szabványok, valamint a magyar–szerb specifikus követelményeinek"
- a budapest-belgrád vasútvonal egy „befektetés a kétoldalú kapcsolatokba, a kínai fél jóindulatának elnyerésével (...) nem lesz akadálya a CR-sorozatú, szerb égisz alatt közlekedő intercity motorvonatok itthoni homologizációjának."
A Magyar Nemzet, idézve a China Railway tájékoztatását a napokban írt arról, hogy befejeződtek a Budapest–Belgrád vasútvonal Újvidék és Szabadka közötti, 108 kilométeres szakaszának vágányfektetési munkálatai, ezen a szakaszon tervezik üzemeltetni a kínai villamos motorvonatokat is.
A portál cikke szerint a munkálatok befejeztével a dinamikus tesztek eredményei azt mutatták, hogy az Újvidék és Szabadka közötti szakaszon közlekedő vonatok elérhetik az óránként 200 kilométeres végsebességet. A vállalat szerint a vasút az év végére üzembe állhat.
A Budapest-Belgrád, másnéven BUBE kivitelezése a szerb oldalon láthatóan jobban áll, mint itthon. Belgrádban már a déli hosszabbítást ünneplik, emlékeztet az Index. Nemrég Görögország is csatlakozott a Budapesttől dél felé tartó, nagy sebességű vonat projektjéhez. Ezzel másfél ezer kilométeresre hosszabbodik az első szakaszban a magyar fővárost a szerbbel összekötő vasút.
Hogy mi van itthon? A mostani számítások szerint 2027-re lehet majd vonattal eljutni Budapestről Belgrádba, kevesebb mint 4 óra alatt,
ugyanakkor április elején Alekszandar Vucsics szerb elnök már azt mondta, bízik benne, hogy a magyar kivitelezők 2025 végéig vagy 2026 első harmadára végeznek a magyar oldalon. Erről ír az IHO is, a cikkük szerint a Szerb Államvasutak „már sürgeti a magyar félnél a leendő forgalom részleteinek a tisztázását."
A vonal magyar szakaszának felújítása minden idők legdrágább magyar vasúti beruházása. Az eredetileg 400 milliárdra tervezett költségvetés már a projekt indításakor 750 milliárdra szökött fel, és szinte biztosra vehető, hogy a végleges ár ennél még magasabb lesz annak ellenére, hogy a felújítást sík szakaszon végzik, ráadásul – mint az Economx megírta – az eltérő kínai és európai műszaki megoldások miatt komoly szakmai problémák nehezítették a vasútvonal magyarországi szakaszának építését.
A vasútvonal megépítéséről még 2014-ben döntött a kormány,
- 2015-ben megegyeztek a részletekről a kínai és a szerb vezetéssel,
- 201ö-ben aláírták a felújításról és építkezésről szóló szerződést 750 milliárdos végösszeggel.
Azóta három tételben növelték a költségeket.