Sok hívószám helyett egyetlen központi elérhetőségen lehet október 1-jétől háziorvosi ügyeleti segítséget kérni Budapesten is. Az új ügyeleti rendszerért a mentőszolgálat felel.

Takács Péter egészségügyi államtitkár már korábban beszámolt arról, hogy 

október elsejétől Budapesten 15 helyszínen lesznek ellátóhelyek. A gyermekeket három speciális gyermekellátóhely, a Heim Pál gyermekkórház, a Szent János kórház és a XIII. kerület Révész utcai rendelő fogadja. Mindemellett 14 mobil ügyeleti egység is működni fog, amelyek, ha szükséges, kimennek és otthonukban látják el a betegeket.

Hétköznap délután 4 órától este 10 óráig, hétvégén és ünnepnapokon pedig reggel 8 óra és délután 2 óra között a körzetekben dolgozó háziorvosok fogadják a betegeket az ügyeleti pontokon, azután pedig a mentők biztosítják a sürgősségi ügyeletet.

Budapesten – ahogy már a vármegyékben is – az alapellátási ügyeleti rendszer egységesen a 1830-as központi számon lesz elérhető, a nap 24 órájában. 

A beteg egy menürendszeren keresztül irányítószámmal tudja beazonosítani magát, így derül ki, melyik a hozzá legközelebb álló ellátóhely. Amint ez megtörtént, a rendszer a kezelőhöz kapcsolja. A mentőszolgálat szakembere felméri a beteg állapotát, és az adott helyzetre a legmegfelelőbb megoldást kínálja. Ez lehet telefonos tanácsadás, ellátóhelyre irányítás, de ügyeletes orvost is küldhetnek a beteghez, vagy sürgős esetben mentőautót is riasztanak hozzá.

Azaz nem a betegnek kell keresgélnie a megfelelő ellátást, hanem egy szakember kínálja fel a beteg számára legjobb megoldást. 

A szakorvos akár receptet is fel tud írni, amelyet feltölt az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térbe (EESZT), és a beteg a taj-szám alapján azt ki tudja váltani a gyógyszertárban.

Eredetileg 13 ügyeleti helyszínről, telephelyről volt szó, de a Magyar Orvosi Kamarával egyeztetve 15 lesz. Az alapellátási ügyeleteken kívül működik még két olyan pont – Budán és Pesten is –, ahol napközben ügyeleti ellátást biztosítanak azoknak, akiknek például nincs Budapesten háziorvosuk és halaszthatatlan alapellátási igényük van.

Csató Gábor, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) főigazgatója az Indexnek elmondta, hogy a 1830-as számon a legfrissebb vármegyei adatok alapján az átlagos várakozás 49,68 másodperc. Arra is felhívta a figyelmet, hogy

az ügyeleti hívás nem sürgősségi hívás: ha valakinek életveszélyre utaló panaszai vannak, vagy egészségügyi vészhelyzet áll elő, akkor továbbra is a 112-es hívószámon tegyen bejelentést.

Segítségként az Országos Mentőszolgálat honlapján is elérhető és letölthető az a gyakorlatias tájékoztató, amely tisztázza, hogy különféle egészségügyi problémák esetében melyik ellátási formát kell igénybe venni.

Az ügyeleti gyermekellátás szintén a 1830-as központi számon keresztül érhető el. A hívásfogadó tudja megmondani, hogy adott helyzetben mi a legjobb megoldás, például a három speciális budapesti gyermekellátóhely közül melyik van legközelebb.

Mint az OMSZ főigazgatója a portálnak elmondta, 

mostanra már mintegy 400 orvos jelentkezett be a rendszerbe, és ez a szám napról napra nő.

Ugyanakkor hozzátette, hogy az ügyelet nem opcionális lehetőség a háziorvosok számára, hanem mindannyiuk kötelezettsége, amiről jogszabály rendelkezik.