Február 1-től az autóbuszokra már nem lehet autópálya-matricát venni: rájuk is a tehergépkocsikra vonatkozó, kilométer alapú, használatarányos útdíjfizetés szabályai lesznek érvényesek, egy uniós kötelezettségnek eleget téve. Azaz nemcsak az autópályák használata lesz drágább, hanem a főútvonalak (autóutak és főutak) használatáért is fizetniük kell, a megtett távolsággal arányosan.

Ennek hatására

jelentősen drágulhatnak a szervezett utak, köztük például a vidéki gyerekek buszoztatása az úszótanfolyamra, vagy kis falvakból a körzetes iskolákba.

Hogy milyen hatásai lehetnek országos szinten a változásnak és mennyiben befolyásolja a buszjegyek árát a módosítás, egyelőre csak találgathatunk.

A jelenlegi információk alapján az autopalyamatrica.hu készített számítást Budapest-Miskolc, Budapest-Siófok példa szakaszokat érintve.

Ennek alapján ha valaki 10 alkalommal lemenne Miskolcra, akkor

  • 2023-ban ezért 17 730 forintot kell fizetni,
  • ellenben 2024-ben már 292 935 forintot.

Ugyanígy 10 alkalomra vetítve, ha Siófokot nézzük, akkor

  • 2023-ban 17 730,
  • 2024-ben azonban már 170 485 forintba kerül.

Ha ugyanezt 30 napra, nézzük, akkor 2024-ben 

  • Miskolcra 878 806,
  • Siófokra pedig 512 245

forintba kerül.