Február 1-től az autóbuszokra már nem lehet autópálya-matricát venni: rájuk is a tehergépkocsikra vonatkozó, kilométer alapú, használatarányos útdíjfizetés szabályai lesznek érvényesek, egy uniós kötelezettségnek eleget téve. Azaz nemcsak az autópályák használata lesz drágább, hanem a főútvonalak (autóutak és főutak) használatáért is fizetniük kell, a megtett távolsággal arányosan.
Ennek hatására
jelentősen drágulhatnak a szervezett utak, köztük például a vidéki gyerekek buszoztatása az úszótanfolyamra, vagy kis falvakból a körzetes iskolákba.
Hogy milyen hatásai lehetnek országos szinten a változásnak és mennyiben befolyásolja a buszjegyek árát a módosítás, egyelőre csak találgathatunk.
A jelenlegi információk alapján az autopalyamatrica.hu készített számítást Budapest-Miskolc, Budapest-Siófok példa szakaszokat érintve.
Ennek alapján ha valaki 10 alkalommal lemenne Miskolcra, akkor
- 2023-ban ezért 17 730 forintot kell fizetni,
- ellenben 2024-ben már 292 935 forintot.
Ugyanígy 10 alkalomra vetítve, ha Siófokot nézzük, akkor
- 2023-ban 17 730,
- 2024-ben azonban már 170 485 forintba kerül.
Ha ugyanezt 30 napra, nézzük, akkor 2024-ben
- Miskolcra 878 806,
- Siófokra pedig 512 245
forintba kerül.