Félévszázados fennállását ünnepli a japán márka, a Casio karóra gyártó részlege. A közismert brand töretlen népszerűségnek örvend Európában. Bár a Casiot eredetileg 1957-ben alapították, az első karórát 1974 novemberében mutatta be a cég a Casiotron QW02-10 személyében. 

Ez a típus forradalmasította a karóra piacot, mivel digitális kijelzővel rendelkezett. Kezdetben 58 ezer jent kértek el érte, ami akkoriban egy kezdő fizetésnek felelt meg. 

Ugyan a márka alapvetően a számológépek gyártására szakosodott, de manapság annyira hangsúlyos a karórák gyártása és értékesítése, hogy ez adja a bevételek több mint felét (59,7 százalék). A cég emellett elektronikus zongorák és projektorok, valamint számítástechnikai eszközök értékesítésével is foglalkozik.

A Casio és a Rubik-kocka találkozása

Hazánkban azonban elsősorban a karórák, másodsorban a számológépek és elektronikus zongorák révén ismert. A Casio magyarországi történetének egyik fontos mérföldköve volt, amikor 2022-ben előállít egy Rubik-kocka előtt tisztelgő, limitált szériás G-SHOCK-kal. 

A legfrissebb adatok szerint a tavalyi év utolsó negyedévében a Casio 67,7 milliárd jen nettó bevételre tett szert (155,7 milliárd forint). Ebből mintegy 44,7 milliárd jent a karórák értékesítése adta. Ezen a téren jelenleg az ASEAN-országok (India, Fülöp-szigetek, Vietnám, Thaiföld) számítanak a legnagyobb felvevő piacnak (35 százalék) a márka számára. Európa ebből a szempontból a második helyet foglalja el (20 százalék), míg a harmadik legnagyobbnak a japán piac tekinthető (17 százalék).

Kép: Facebook

Az észak-amerikai értékesítés is jelentős, mivel a karórák eladásának legalább 16 százalékát adta a Casio számára. Bár Kínában a Casio hagyományosan erős, az ottani gazdasági lassulás miatt a tavalyi év harmadik negyedévében a kínai piac csak a 12 százalékát tette ki a karórák értékesítése terén. 

A G-SHOCK viszi a prímet

A Casio karórák közül egyértelműen a G-SHOCK család számít a legnépszerűbbnek, mivel ez adja az értékesítés 53 százalékát. A Casio legalább kétmillió darab G-SHOCK modellt értékesített a tavalyi év októbere és december vége között, ebből 200 ezer darab a hölgyek számára fejlesztett Baby G volt. 

A legnépszerűbb modellek közé tartoztak a G-SHOCK 40. éves évfordulójára kiadott speciális karórák (GCW-B5000UN és MRG-B2000SG), de a futáshoz és egyéb sportokhoz fejlesztett G-SQUAD modellcsalád is továbbra is keresettnek számít.

Európában elsősorban a G-SHOCK márka 2100-es szériája (GA-2100 és GA-B2100) számít népszerűnek. Kontinensünkön mindemellett jelentős kereslet mutatkozik a vintage és fém analóg Casio karórákra (A168WG). 

Érdekesség, hogy a japán márka karóra gyártó részlege nem csak időmérők fejlesztésével és értékesítésével foglalkozik, hanem régebbi karórák felújításával is. Ez a szolgáltatás 2018 óta elérhető a Casionál. 2023 decemberétől és 2024 február végéig nyolc korábbi G-SHOCK modell felújítását vállalták.