A kínai cég azt közölte, hogy a CATL debreceni beruházása a törvények előírása mentén – különös figyelemmel a környezetvédelmi szempontokra – folyik.  A CATL Debrecen tapasztalata és szilárd meggyőződése, hogy az illetékes Kormányhivatal a legmagasabb szintű szakmai hozzáértéssel és szigorral járt el a társaság egységes környezethasználati engedélyének kiadása körében.

A valós környezeti hatásokra vonatkozó megállapításokat a hatályos környezethasználati engedély megfelelően rögzíti

– közölték.

Azt is hangsúlyozták, hogy a transzparencia és a nyilvánosság médián keresztüli tájékoztatása kulcsfontosságú a CATL Debrecen számára, ezért a vállalat kiemelt figyelmet fordít nemcsak a sajtótól érkező megkeresések megválaszolására, hanem arra is, hogy tájékoztassa a hazai és nemzetközi médiumokat a beruházás mérföldköveiről.

A vállalat törekszik a közvélemény aggályainak eloszlatására a gyár működése kapcsán és az ezek alapját képező tényeket ismertetésére

– hangsúlyozták.

Az akkumulátorgyártó óriás azután nyilatkozott, hogy tegnap a Telex arról írt, hogy több szempontból is hiányosak, és nem minden jogszabálynak felelnek meg a CATL debreceni akkugyárának kiállított hatósági engedélyek – állapította meg két, a bíróság által felkért független szakértő a gyár engedélye ellen indított perben benyújtott szakvéleményben. A bíróság így akár megsemmisítheti a CATL működéséhez szükséges környezethasználati engedélyt, ami ahhoz vezethet, hogy a gyár az új engedély kiadásáig nem tudja elkezdeni a sorozatgyártást.

A cikk szerint az ügyben végül két igazságügyi szakvélemény készült, amelyeket mostanra küldtek ki a perben részt vevő feleknek. Ezek szerint az akkugyárnak kiadott környezethasználati engedély elkészítésekor nem végezték el a jogszabályokban előírt vizsgálatokat, és a gyár hatásterületét több szempontból hibásan határozták meg. Sőt, tulajdonképpen a különböző szakterületek közül egyedül a levegőtisztaság szempontjából állja meg a helyét az engedély, minden más szempontból hiányos vagy hibás megállapításokat tartalmaz – írta a portál.

A pert indító civileket képviselő Halász Árpád ügyvéd a Telexnek elmondta, szerinte ezzel két dolog is bebizonyosodott, amit ők a kezdetektől fogva állítottak. Egyrészt az, hogy a környezethasználati engedélyt nem a jogszabályoknak megfelelően állították ki, másrészt az, hogy az általa képviselt magánszemélyek nem zárhatóak ki a perből arra hivatkozva, hogy nem élnek a gyár hatásterületén. Halász Árpád tájékoztatása szerint a feleknek a szakvélemény kézhezvételétől számítva nyolc napja van véleményezni azt, amivel húzni lehet még az ügyet, de a szakvélemények tartalmának jogi következményein nem lehet változtatni. Szerinte két lehetőség van: a bíróság vagy azt rendeli el, hogy több ponton is módosítani kell a CATL környezethasználati engedélyét, vagy azt, teljesen újra kell indítani az engedély kiállításához szükséges eljárást.

Nagy a baj az akkumulátoriparban

Ahogy arról beszámoltunk, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerint a legnagyobb súlyú, a feldolgozóipari termelés 26 százalékát képviselő járműgyártás volumene 3 százalékkal mérséklődött az előző év azonos hónapjához viszonyítva. A közúti gépjármű gyártása 0,1, a közúti jármű alkatrészeinek gyártása 6,2 százalékkal csökkent.

A feldolgozóipari termelés 11 százalékát adó számítógép, elektronikai, optikai termék gyártása – az alágak közül a legnagyobb mértékben – 15,4 százalékkal nőtt. A két legnagyobb alágazatot tekintve az elektronikai alkatrész, áramköri kártya gyártása 9,2, a számítógép, perifériás egység gyártása 39 százalékkal bővült.

A 8,5 százalékos feldolgozóipari súlyú villamos berendezés gyártása – az alágak közül a leginkább – 30 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól. A két legjelentősebb súlyú alágazatból az akkumulátor, szárazelem gyártásának volumene 46, a villamos motor, áramfejlesztő, -elosztó, -szabályozó készülék gyártásáé 19,6 százalékkal visszaesett.