Az orosz autópiac több mint felét vették már át a kínai autógyártók az eladások alapján, alig ezer nap alatt, amióta a legtöbb nyugati versenytárs elhagyta az országot Moszkva 2022. februári ukrajnai invázióját követően.
A piac átvételének legutóbbi fejleményeként, a Reuters értesülései szerint a kínai Chery autógyártó immár megkezdte az oroszországi értékesítésre szánt autók összeszerelését három olyan gyárban, amelyeket nyugati riválisok, köztük a Volkswagen és a Mercedes hátrahagyott.
Ezzel a lépéssel a kínai gyártók most kiterjesztik hatókörüket, hogy az orosz belföldi termelés nagyobb részét is lefedjék, ami rávilágít arra, hogy Peking az invázió óta egyre befolyásosabb szerepet játszik Oroszország változó gyártási környezetében és gazdaságában.
Jelenleg a Chery adja az oroszországi személygépkocsi-eladások közel ötödét. A kínai gyártó szinte kész autókat importál, és három oroszországi gyárban végzi el az összeszerelést
– árulták el autókereskedők és két, az ügyet ismerő személy a Reutersnek.
Kína legnagyobb autóexportőre valószínűleg bízik az erős keresletben, mivel az orosz belföldi piac korlátozott termeléssel és kihasználatlan termelési kapacitással küzd
– mondták a források.
A Chery írásos nyilatkozatában azt mondta, hogy személygépkocsikkal látja el az orosz piacot, de nem tervezi, hogy saját gyárakat építsen vagy vásároljon ott. A Reuters kérdéseire válaszolva nem kommentálta a gyárak összeszerelési munkáit. A Chery a három gyárban történő termelés elindításáról és az ott összeszerelt modellek értékesítésének megkezdéséről korábban nem számoltak be.
A Chery globális terjeszkedési tervei szerint a vállalat a következő három évben több mint 60 új piacra lépne be, mondta Shawn Xu alelnök júliusban. Miután az Európai Unió megerősítette a Kínában gyártott elektromos járművek behozatalára kivetett vámokat, a Chery Kínában gyártott elektromos járműveire további vámot vetnek ki.
A Chery egyes modellek oroszországi gyártására vonatkozó tervei megkapták a biztonsági szabványoknak való megfelelés jóváhagyását, derül ki a Reuters által átnézett, februártól augusztusig keltezett orosz dokumentumokból.
A legjobb új márka a piacon
A nemzetközi gazdasági portál értesülései szerint az egykor a Volkswagen, a Mercedes-Benz és a Nissan tulajdonában lévő gyárakban a Chery Tiggo SUV és Exeed modelljei gördülnek le a gyártósorról, az üzemek új orosz tulajdonosainak felügyelete alatt.
A szentpétervári autógyárban, amelyet a japán Nissan 2022 végén adott el az orosz államnak, a Tiggo 7-et Xcite X-Cross 7-re keresztelik át, mondta az egyik bennfentes a Reutersnek.
Az Xcite szeptember végén egy SUV-díjátadón elnyerte Oroszország „legjobb új márkája” címet. A gyár a gyártás januári elindításakor azt mondta, hogy egy meg nem nevezett „nemzetközi partnerrel” dolgozik együtt. Május és szeptember között 3447 autót értékesített.
Egy kínai autó oroszként való átnevezése tükrözi a szovjet időkből származó Moszkvics esetében alkalmazott megközelítést, amelyet 2022-ben élesztettek újjá a Renault egykori moszkvai gyárában.
A Chery és Oroszország igyekszik minimalizálni az oroszországi gyártással kapcsolatos nyilvánosságot, mondta az egyik forrás. Kína Oroszországgal való együttműködése már eddig is kiváltotta a Nyugat vizsgálatát, amely igyekszik visszaszorítani azokat az erőfeszítéseket, amelyek segíthetik Oroszországot.
A vállalat oroszországi akciói teljesen függetlenek az európai terjeszkedési terveitől
– mondta a Chery európai központjának szóvivője Frankfurtban a Reutersnek.
Az orosz ipari és kereskedelmi minisztérium nem válaszolt a Reuters megkeresésére.
Szinte teljesen összeszerelve érkeznek
A Moszkvától két órányira délre fekvő Kalugában az AGR Automotive autókereskedés kis mennyiségben összeszereli a Chery Tiggo crossovereit egy évi 225 ezer jármű gyártására alkalmas üzemben.
Mikhail Pogonov, az ASC Group Moszkva melletti márkakereskedésében az új Chery autók márkamenedzsereként elmondta, hogy Kalugában már összeszerelik a Chery modelleket, különösen a Tiggo crossovereket, amelyeket a Chery mérnökei felügyelnek. A Tiggo 7-es modelleket bemutató bemutatóteremben a Reutersnek elmondta, hogy szeptemberben 142 Chery autót adott el, ami több mint kétszerese az egy évvel korábbi értékesítésnek.
A Chery, valamint a tulajdonában lévő márkák, mint az Exeed és az Omoda, az orosz Autostat elemző ügynökség adatai alapján 2022-hez képest 2023-ban majdnem megnégyszerezte új autó eladásait valamivel több mint 200 ezer járműre Oroszországban. Ezt a számot 2024-ben már meghaladta az Autostat adatai szerint.
Vlagyimir Popov regionális kormányzóhelyettes augusztusban azt mondta, hogy a kalugai üzem, amely csaknem két évig állt üresen, miközben korábbi tulajdonosa, a Volkswagen a kivonulási megállapodásról tárgyalt, idén 27 ezer autót fog gyártani.
A Volkswagen sem válaszolt a Reuters megkeresésre az ügyben.
A Chery exportstratégiájaként a Tiggo modellek szinte teljesen összeszerelve érkeznek a kalugai üzembe. A Chery díjat fizet az üzem tulajdonosainak az összeszerelés befejezéséért.
A moszkvai régióban található Esipovóban, egy másik üzemben két autókereskedő szerint a Chery Exeed VX, egy középkategóriás luxus crossover készül. A Kommerszant napilap számolt be először az Exeed gyártásának terveiről a gyárban.
A Mercedes-Benz által az Avtodom autókereskedőnek 2023 áprilisában eladott üzem éves kapacitása 25 ezer darab. A Mercedes-Benz szerint az Avtodom 2023 áprilisa óta felel az üzem működéséért. Az Avtodom szintén nem kívánt az ügyről nyilatkozni a Reutersnek.
Betörnek a magyar piacra
A Chery tengerentúli exportja a teljes értékesítés közel 50 százalékát teszi ki, és a cég Kína elsőszámú személygépkocsi-exportőrének számít. A társaság Omoda és Jaecoo márkái európai hódításukat Spanyolországban kezdték meg, és azóta az Egyesült Királyságban, Olaszországban, Lengyelországban és más piacokon is figyelemre méltó eredményeket értek el. A hetekben Magyarországon is elindul az OMODA 5 modell forgalmazása – derült ki a társaság Economx-hoz eljuttatott közleményéből.