Egy hetet adott a kormány az okmányok digitalizációjával kapcsolatos törvények módosításának társadalmi egyeztetésére, a kabinet oldalára múlt pénteken feltöltött tervezetet november 2-ig lehet véleményezni.
Szeptemberben indult el a Digitális Állampolgárság Program (DÁP), amelynek keretében egy mobilalkalmazásban már elérhetjük személyes adatainkat.
Februártól azonban már az is lehetővé válik, hogy a legfontosabb okmányaink, így
- a személyazonosító igazolvány,
- a vezetői engedély,
- a lakcímkártya,
- a TAJ-kártya
- és az adókártya adatait letöltsük,
és hitelesítve tovább küldjük, kiváltva ezzel a fizikai kártyák használatát.
Az okmányok adattartalma tehát digitálisan is elérhető lesz, és helyettesíteni tudják a fizikai megfelelőiket, így azok helyett elegendő lesz a mobiltelefonunkat magunknál tartani, rajta a Digitális Állampolgár mobilalkalmazással
– olvasható a jogszabálymódosítás indokolásában.
A fizikai személyazonosító igazolvány lejárati idővel történő igénylése díjmentes marad minden állampolgár számára, a többi okmány pedig csak külön kérésére állítják ki, eljárási díj ellenében.
Továbbá bizonyos élethelyzetekben, például a 14 éven aluliak esetében ingyenes minden okmány igénylése, illetve kedvezményt biztosítunk majd többek között a nyugdíjasok számára egyes okmányoknál.
A törvényjavaslatot előterjesztő, a Rogán Antal által vezetett Miniszterelnöki Kabinetiroda azt javasolja, hogy a fizikai okmány helyett a Digitális Állampolgár mobilalkalmazás segítségével az állampolgárok a digitális okmányokat válasszák.
Mint írják, ezzel jelentősen csökkenthető a környezetterhelés, mivel a digitális okmányok érkezésével becslések szerint 11,1 tonna műanyag és 1,2 tonna papír felhasználását spórolhatja meg a magyar állam éves szinten.