Ujvári Ákos elmondta, egy 2024 nyarán készült felmérés szerint százezer elektromos roller van Magyarországon, és – bár nem szerepel a KRESZ függelékében felsorolt járművek között – azokra nincs meghatározva:

  • sebességhatár,
  • nincsenek tisztázva kivilágításának szabályai,
  • nincsenek meghatározva a különböző biztonsági berendezések,

ennek ellenére a bírói gyakorlat egyértelmű abban, hogy az ittas járművezetés elektromos rollerrel elkövethető.

A büntetőjog fogalomrendszerében a gépi meghajtású jármű jelentése egységes és tisztázott:

gépi meghajtású jármű minden olyan jármű, amit beépített erőgép hajt.

Mivel az elektromos roller a közúti forgalomban használt, alapvetően személyszállításra szolgáló eszköz, amelyet akkumulátorral beépített erőgép hajt, így elkövethető vele az ittas járművezetés – emelte ki.

Hozzátette: a KRESZ alapvető rendelkezése a „ne veszélyeztess!" elv, amely minden közlekedési résztvevőre vonatkozik, és „akkor lép be" a bírói gyakorlat szerint, ha egy adott, a közlekedést veszélyeztető magatartásra nincs részletszabály. Példaként említette, hogy ha az elektromos rollert vezető súlyos testi sértést okoz másnak, akkor testi épség elleni bűncselekmény miatt vonható felelősségre.

Naponta átlagosan 50 ember szenved közúti balesetet

A legfőbb ok: nem adjuk meg az elsőbbséget. Erről itt olvashat részletesebben >>>