Ujvári Ákos elmondta, egy 2024 nyarán készült felmérés szerint százezer elektromos roller van Magyarországon, és – bár nem szerepel a KRESZ függelékében felsorolt járművek között – azokra nincs meghatározva:
- sebességhatár,
- nincsenek tisztázva kivilágításának szabályai,
- nincsenek meghatározva a különböző biztonsági berendezések,
ennek ellenére a bírói gyakorlat egyértelmű abban, hogy az ittas járművezetés elektromos rollerrel elkövethető.
A büntetőjog fogalomrendszerében a gépi meghajtású jármű jelentése egységes és tisztázott:
gépi meghajtású jármű minden olyan jármű, amit beépített erőgép hajt.
Mivel az elektromos roller a közúti forgalomban használt, alapvetően személyszállításra szolgáló eszköz, amelyet akkumulátorral beépített erőgép hajt, így elkövethető vele az ittas járművezetés – emelte ki.
Hozzátette: a KRESZ alapvető rendelkezése a „ne veszélyeztess!" elv, amely minden közlekedési résztvevőre vonatkozik, és „akkor lép be" a bírói gyakorlat szerint, ha egy adott, a közlekedést veszélyeztető magatartásra nincs részletszabály. Példaként említette, hogy ha az elektromos rollert vezető súlyos testi sértést okoz másnak, akkor testi épség elleni bűncselekmény miatt vonható felelősségre.