Több mint 100 ezer elektromos roller van forgalomban, amelyek nagy része érintett lehet a kötelező felelősségbiztosításban, mégis egyelőre alig van rá érdeklődés. A Grantis szakértői felhívták rá a figyelmet, hogy akár már évi 10 ezer forintból is meg lehet úszni a biztosítást, ami lényegesen alacsonyabb a kiszabható 65 ezer forintos helyszíni bírságnál.

Július 16. óta kötelező a gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) a mikromobilitási eszközökre, köztük az elektromos rollerekre is.

Az elektromos rollerekre akkor kell biztosítást kötni:

  • ha 25 kg alattiak, de 25 km/h-nál gyorsabban haladnak,
  • ha 25 kg-nál nehezebbek, és 14 km/h-t meghaladó tervezési sebességgel rendelkeznek.

Aki nem felel meg az új szabályoknak, az akár 65 ezer forintos bírsággal is számolhat, mivel a biztosítás kötelező. Így annak elmulasztása a közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértésének minősül.

A Grantis információi szerint több biztosítónál sem volt érdeklődés a mikromobilitási eszközök biztosítására, de az továbbra is jellemző, hogy egyes biztosítók kifejezetten magas, akár több százezer forintos éves díjat határoznak meg. Ezzel jelezve, hogy nem akarnak minden áron jelen lenni ebben az alapvetően nehezen megtérülő, és ehhez képest kárrendezés szempontjából sok erőforrást követelő szegmensben.

A biztosító megkereste az Országos Rendőr-főkapitányságot, hogy mennyi esetben intézkedtek már eddig, de azt a választ kapták, hogy jelenleg nem vezetnek statisztikát arról, hogy hány alkalommal kellett büntetést kiszabni azokra a rollerezőkre, akiknek nem volt biztosításuk.

A Grantis példakalkulációjában kiszámolta egy 24 kg-os, 26 km/h sebességű roller éves biztosítási díját.

Kép: Economx

A biztosítók közül a K&H Biztosító korábban közölte, hogy összesen 6,5 ezer mikromobilitási eszközre kötöttek biztosítást, a biztosítások éves átlagdíja pedig valamivel több mint 6200 forint volt. A Groupamánál átlagosan 8-9 ezer forint körül alakult az éves díj, az átlagos szerződő pedig 50 év körüli volt.

Kisöprik őket az utcákról, de nem értik, miért. A spanyol főváros polgármesteri hivatala annyira felháborodott az e-rollerek okozta kaotikus parkolás és a veszélyes vezetés miatt, hogy az üzemeltetőinek október 25-ig el kell távolítaniuk minden mobileszközüket Madrid utcáiról.Nálunk nem tiltották be az e-rollereket, de júlus 16. óta csak kötelező biztosítással gurulhatnak. Az Economxnak nyilatkozó szakértők szerint a kgfb ugyanúgy működik a rollerrel okozott károk esetén, mintha személygépjármű lenne a másik érintett.

Egyes országokban (például: Egyesült Királyság, Hollandia) szinte teljesen betiltották az e-rollerekkel való közlekedést, és azok bérlésére sincs lehetőség. A legtöbb EU-tagállamban szigorúan előírják, hogy milyen életkortól vezethet valaki e-rollert, és bizonyos életkor alatt (jellemzően 16, vagy 18 év) bukósisak viselését is kötelezővé tették.

Ha a környező országokat nézzük, Ausztriában külön engedéllyel már 9 éves kortól használhatók ezek a járművek, azonban csak bukósisakkal, 25 km/h sebességig, és csak 16 éven felüli kísérővel. Romániában csak 14 év felett használhatók az elektromos rollerek, járdán, parkokban és macskaköves úton nem megengedett a használatuk.

Szlovákiában 15 éves kor alatt csak bicikliúton, magánterületen és erdei utakon közlekedhetnek a rollerezők, Szlovéniában pedig egészen 18 éves korig kötelező a bukósisak használata. Horvátországban mindenki számára kötelező a bukósisak, és csak 14 éven felüliek használhatnak elektromos rollert, rossz látási viszonyok között pedig láthatósági ruházatot kell viselni.