Július 16-tól az új törvényi szabályozás értelmében pontosításra és bővítésre került a gépjármű fogalma, melynek köszönhetően kötelező lesz felelősségbiztosítást kötni a 25 km/h tervezési sebességet meghaladó, vagy a 25 kilogramm feletti és 14 km/h tervezési sebességet meghaladó gépjárművekre, tehát egyes mikromobilitási eszközökre is, melynek legnagyobb csoportját az e-rollerek adják. A szabályozás fontos mérföldkő, azonban nem ad választ minden nyitott kérdésre, hiszen a jelenleg használt ilyen eszközök többsége nem esik bele ezekbe a kategóriákba – közölte a Groupama Biztosító.
Az e-rollerek száma az utóbbi 5-6 évben évről évre meredeken emelkedett, jelenleg mintegy 80-100 ezer lehet használatban és számuk várhatóan a jövőben is tovább növekszik.
Több mint egy hónap lesz áttekinteni a díjakat
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló törvény új rendelkezései alapján július 16-tól kötelező lesz felelősségbiztosítást kötni a szabályozás alá eső e-rollerek és minden más érintett mikromobilitási eszközre, a biztosítóknak pedig legkésőbb június 8-ig kell díjat hirdetniük.
Magyarországon egyelőre nincsenek naprakész adatok, ugyanis idehaza az elektromos rollerek még nem számítanak külön járműkategóriának – mondta Szobonya László, a Groupama gépjárműbiztosítási termékmenedzsment vezetője.
Hozzátette: a kötelező gépjármű felelősségbiztosítási (kgfb) díjak megállapításánál pedig a saját adatok mellett figyelembe vették a nemzetközi kárstatisztikákat is, előbbiek azt mutatták, hogy hazánkban is fokozatosan növekszik a rolleres sérülések és az ittasan okozott balesetek száma.
Nagyon fontos megjegyezni, hogy az e-rollerek használatát még nem szabályozza a KRESZ, így a hiányos keretrendszer miatt nagy szabadság vonatkozik az életkorra vagy az előírt KRESZ-ismeretekre.
A nemzetközi statisztikák szerint 10-ből 9 rolleres baleset a rolleres sérülésével jár – közölte a Groupama Biztosító. Sajnos a leggyakoribb eset a fejsérülés, amelynek a súlyosabb kimenetelei megelőzhetők lennének megfelelő védőfelszerelés használatával. A nemzetközi kártapasztalatok alapján azonban 100 balesetet szenvedő rolleres közül csak 5 használ sisakot. Hamburgban például ez az arány még alacsonyabb, mindössze 1 százalék.
A Groupama arra is rámutat, hogy a rolleres sérülések tízből nyolcszor esés miatt következnek be. Helsinkiben ez az ok eléri a 86 százalékot, Koppenhágában a 87 százalékot. Az esés okozta baleseteket az álló, illetve a mozgó objektummal történő ütközések követik.
A balesetek jelentős arányban alkoholos befolyásoltság alatt történnek, Helsinkiben a rolleres sérülések közel fele ilyen állapotban következik be.
Ugyanakkor, nem csak az e-rollerrel közlekedőket fenyegetheti veszély az utakon, hanem a járókelők is egyre gyakrabban szenvednek balesetet a rollerezők miatt. Ezek többsége abból fakad, hogy a rolleresek nem elég körültekintők és elsodorják, elütik a gyalogosan közlekedőket. Helsinkiben az összes, rollerbalesetben érintett, de másoknak okozott sérülés is erre vezethető vissza. De igen magas azoknak is az aránya, akik a járda közepén hagyott rollerekben botlanak meg vagy esnek el – Koppenhágában és Hamburgban ez a másoknak okozott károk közel felét, míg Los Angelesben a negyedét teszik ki.
Óvatos árazás
Mivel a kötelező felelősségbiztosítás a másoknak okozott, személyi sérüléssel járó károkat is fedezi, az e-rollerekre köthető felelősségbiztosítás díjaira is jelentős hatással lesz.
Gondoljunk arra, hogy egy e-rolleres mekkora kárt tud okozni egy másik járműben, illetve mekkora sérülést okozhat egy elütött járókelőnek. Míg egy másik jármű könnyen megúszhatja egy kisebb karcolással vagy horpadással, egy elsodort gyalogos sérülései vélhetően sokkal magasabb kárkifizetést eredményezhetnek egy elhúzódó kórházi kezelés következtében – mondta Szobonya László.
A napokban több biztosítótársaság publikálta az „Egyéb gépjárművek”-re vonatkozó, július 16-ától hatályos díjtarifáit melyek jól tükrözik az előbb említett többletkockázatot. Több társaság is az eddig ismeretlen kategória esetében a segédmotorkerékpár árazásából indult ki, ugyanakkor már most jelentősen eltérő díjszintek tapasztalhatók.
Területtől és életkortól függően az árak egy évre vetítve jellemzően 5-25 ezer forint között vannak, azonban extrém esetek is előfordulnak.
Fontos azonban tudatosítani, hogy csak az e-rollerek egy részét érinti az új szabályozás, ugyanis ma az utakon használt eszközök többsége nem éri el a szabályozásban rögzített tömeget vagy sebességet – a nagyobb városokban elterjedt rollermegosztó szolgáltatók által üzemeltetett járművek többségére sem vonatkozik az új biztosítási kötelezettség.
Az eszközök számának növekedésével ugyanakkor egyre több az e-rollerrel okozott és elszenvedett baleset. A hazai KRESZ készülő módosítása ugyan várhatóan rendezi az e-rollerek helyzetét, mellyel biztonságosabbá teszi használatukat, de a közlekedés normáinak felelősségteljes alkalmazása addig sem várhat magára, közölte a Groupama Biztosító.