Az ETSC új jelentése kötelező műszaki követelmények kidolgozását szorgalmazza az Európai Unióban értékesített összes e-robogóra vonatkozóan a nemzeti követelmények és az önkéntes szabványok jelenlegi sokfélesége helyett. A szabványoknak tartalmazniuk kell egy 20 km/h-ra beállított maximális sebességet, valamint a stabilitási, minimális fékezési és legmagasabb gyorsulási követelményeket.

Az ETSC kutatói azt javasolják,

  • az e-robogósok alsó korhatárát 16 éves kor legyen,
  • kötelező legyen sisak viselése,
  • tiltsák meg az alkohol- vagy kábítószer-fogyasztást, illetve utasok szállítását.

Az európai országok nemzeti adatai szerint a kutatók 2022-ben 119 olyan közúti halálesetet találtak, amelyben valamilyen motorizált mikromobilitási eszköz volt érintett.

A könnyű elektromos járművek kategóriájában az e-robogók dominálnak, de ide tartoznak az elektromos egykerekűek is. A balesetek száma növekedést mutat a korábbi évekhez képest, de ez lehet attól, hogy megnövekedett az e-robogósok száma. Éppen ezért a kutatók több adatot kérnek be az e-robogó használatáról, hogy tisztázni lehessen a kockázati szintet, amely egyes korábbi elemzések szerint magasabb, mint a kerékpározásé. 

Az e-robogókkal kapcsolatos sok balesetben és sérülésben csak a vezető érintett, más közlekedők nem.

Ilyen esetekben nem lehet rendőrt kihívni a helyszínre, így előfordulhat, hogy a baleset be sem kerül az országos adatok közé. Nemzeti szinten többet kell tenni a kórházi adatok és a rendőrségi nyilvántartások összekapcsolása érdekében, hogy teljesebb képet kapjanak a sérülések arányáról.

A bejelentett e-robogókkal kapcsolatos halálesetek gyakran alkohollal kapcsolatosak, és a rendelkezésre álló korlátozott adatok azt mutatják, hogy

az elhunytak fele-kétharmada fogyasztott alkoholt vezetés előtt.

Ezért a meghozandó intézkedéseknek jogi korlátokat kell tartalmazniuk, megfelelő szintű végrehajtással. Finnországban és Norvégiában a városi hatóságok arra kötelezték a közös e-robogó-szolgáltatókat, hogy korlátozzák az éjszakai sebességet, máshol betiltották a közösségi e-robogókat éjszakai órákban – az intézkedések a sérülések számának csökkenését eredményezték. 

Néhány más példa:Uniós szabályozás hiányában több EU-tagállam, köztük Németország és Spanyolország is kidolgozta saját nemzeti szabványait a járművekre.Párizs, 2023-ban megszavazta az elektronikus rollerek bérlésének betiltását.

Koppenhága 2020-ban betiltotta, majd a következő évben újra bevezette őket, de szigorú új szabályokkal.

Barcelona 2016 óta részlegesen betiltotta ezeket a város történelmi részein.

Londonban továbbra is tilos a magántulajdonban lévő e-rollerek közutakon való használata, de 2021 közepe óta három üzemeltetőnél zajlanak nyilvános próbaüzemek.

Róma kapcsolata az e-robogókkal 2022-ben vált kérdésessé, amikor új szabályokat kellett bevezetniük, a lakosság biztonsága miatt.

A városi területeken a 30 km/órás sebességkorlátozás az egyik fő eszköz, amellyel a városok csökkenthetik az e-robogó használóinak kockázatait a városi területeken. A 30 km/h vagy annál kisebb sebességgel közlekedő személygépkocsik, kisteherautók és teherautók vezetői sokkal kisebb valószínűséggel veszélyeztetnek olyan úthasználókat, mint az e-robogósok, a gyalogosok és a kerékpárosok. 

Uniós szabályozás hiányában több EU-tagállam, köztük Németország és Spanyolország is kidolgozta saját nemzeti szabványait a járművekre.

Az ETSC azt javasolja, hogy az EU dolgozzon ki egy egységes kötelező műszaki követelményrendszert:

  • a 20 km/h-s kötelező végsebesség-korlátozást, amelyet gyárilag be kell állítani. 11 európai ország már nemzeti szinten 20 km/h maximális sebességet ír elő az e-robogókra,
  • a fékteljesítmény minimális szintjét,
  • a maximális gyorsulás korlátozását,
  • az első és hátsó féket,
  • a hangjelző berendezést (például csengőt),
  • első és a hátsó lámpákat.

Magasról tesznek az érintettek a rollerbiztosításra

Hiába kötelező három hónapja az elektromos rollerek biztosítása, az érdeklődés csekély, az Országos Rendőr-főkapitányság pedig nem vezet statisztikát arról, hogy hány alkalommal kellett eddig büntetést kiszabni azokra a rollerezőkre, akiknek nem volt biztosításuk. Erről itt írtunk részletesebben >>>