A CNBC legutóbbi kereskedelmi adatainak elemzése azt mutatja, hogy megnőtt Kína Mexikóban összeszerelt termékeinek, valamint a kínai gyártásban használt anyagok és alkatrészek áramlása Mexikóba. Szakértők szerint ez egy „hátsó ajtó” az Egyesült Államokba, hogy Kína elkerülje a Trump- és Biden-adminisztrációs vámokat, de azt is hangsúlyozzák, hogy a meglévő kereskedelmi törvények alapján teljesen legális.
Azt látjuk, hogy egyre több kínai vállalat helyezi át gyártólétesítményeit Kínából Mexikóba – mondta Jordan Dewart, logisztikai szakértő, a Redwood Mexico elnöke, hozzátéve, hogy ezek a létesítmények külső kínai logisztikai cégeket használnak, amelyek olyan szolgáltatásokat nyújtanak, mint például a raktározás, készletkezelés és szállítás.
A kínaiak bevihetik alkatrészeiket és nyersanyagaikat Kínából, majd a terméket Mexikóban állíthatják elő a kínai létesítményeikben, és ezeket az árukat az Egyesült Államokba szállítják. Valamilyen értéket adnak hozzá azzal, hogy Mexikóban működnek, és kihasználják az USMCA, az Egyesült Államok- Mexikó-Kanada közötti megállapodást, hogy terméküket Mexikóban gyártottnak minősüljön.
A gyártásnak ez a közelítése lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy megváltoztassák a termék áruk származását.
A gyártásváltás megváltoztatta az európai vállalatok működését is, hiszen vannak európai székhelyű vállalatok, amelyek egykor kizárólag Kínában gyártottak.
A Xeneta fuvarelemző cég adatai szerint a Kína és Mexikó közötti konténerkereskedelem 2024 januárja és júliusa között 26,2 százalékkal nőtt a 2023-as 33 százalékos növekedés után. Különösen májusban regisztrálták a legtöbb konténert Kínából Mexikóba. A VesselBot, amely a konténerforgalmat is nyomon követi, azt állítja, hogy az áprilisi-májusi-júniusi időszakban a mexikói export az Egyesült Államokba irányuló legnagyobb volumenét regisztrálta ebben az évben.
A Kínából Mexikóba importált konténerek iránti kereslet növekedése 2024 első felében tovább szítja a gyanút, hogy a konténerek így szivárognak be az Egyesült Államokba.
A mexikói kormány 36 milliárd dollár közvetlen külföldi befektetésről számolt be 2023-ban, ami 27 százalékos növekedés az előző évhez képest. 2024-ben az év közepéig ez a szám 31 milliárd dollár volt, ami a kormány szerint új rekord.
Donald Trump azzal fenyegetőzött, hogy 100 százalékos vámot vet ki a Mexikóban gyártott járművekre. A közelmúltban lezajlott elnökválasztási vita során megismételte korábbi állításait a Kínához köthető mexikói gyártásról.
Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója bejelentette, hogy szünetel a Tesla gigagyára a mexikói Monterreyben. A vállalat első félévi pénzügyi frissítésében Musk azt mondta, hogy az árakat övező bizonytalanság miatt nem lenne praktikus az üzembe történő jelentős beruházás. A Tesla a kaliforniai Fremontban és a texasi austini gyáraiban viszont fel fogja gyorsítani a termelést.
A kínai elektromosautó-óriás, a BYD amerikai egyesült államokbeli leányvállalata szeptemberi közleményében cáfolta azokat a híreket, amelyek felfüggesztik egy mexikói üzem tervét, és azt „nagyon releváns piacként” azonosították.
A kínai Gheely anyavállalat többségi tulajdonában lévő Volvo a múlt hónapban bejelentette, hogy 700 millió dolláros teherautó-gyártó üzemet épít Monterreyben.