Szeptember 4-ig indítható ingyenes töltés a Lidl e-Charge alkalmazással, azt követően indulhat a fizetős rendszer Magyarországon is. A Villanyautósok erről szóló írása a cég sajtóosztályától kapott információkra hivatkozik, és kiderül belőle, hogy a Lidl e-charge applikáció megszűnik, helyette a villanyautósok a jövőben más módokon vehetik igénybe a szolgáltatást az áruházak nyitvatartási idejében.
A töltés
- a Lidl Plus alkalmazásból,
- a Lidl weboldalán keresztül indítható,
- harmadik opcióként pedig úgynevezett roaming-megoldást is választhatnak majd a vásárlók.
A pontos díjazást a későbbiekben teszi nyilvánossá az áruházlánc.
Drágul az elektromos autók töltése, de akkor megérik-e az árukat?
Otthoni töltéssel egy kisebb villanymodellel mintegy 1500 forintért lehet megtenni száz kilométert. Egy nagyon alacsony fogyasztású belső égésű városi kisautó 3000 forintért tesz meg ugyanekkora távot.Bővebben>>>
A szigor előtti idők
A Lidl már nyolcadik éve támogatja Magyarországon is az elektromobilitást. Az első 50 kW-os elektromosautó-töltőket 2016 őszén telepítették néhány budapesti áruház parkolójába. Eleinte a töltők korlátozás nélkül használhatók voltak, így azonnal az elektromos autókat használó taxisok kedvelt állomásává váltak a parkolók.
A Lidl feliratokkal próbált a hiénázásnak gátat szabni, kiírták, hogy a töltőket a vásárlóknak szánják, az oszlopok pedig kizárólag az üzletek nyitvatartási idejében voltak használhatók.
A hálózat 2020-ban kezdett országossá válni. Eleinte elsősorban 22 kW-os AC töltőket telepítettek, majd 20 kW-os DC töltőoszlopokkal bővítették a rendszert. Napjainkban már 115 Lidl áruháznál vehető igénybe a töltési szolgáltatás. Az áruházak parkolóiban összesen 208 töltőoszlopnál, 483 csatlakozópont várja a villanyautósokat, akik hetente átlagosan 4500 töltést indítanak a töltőoszlopokról. A környezetbarátabb közlekedéshez az áruházlánc azáltal is hozzájárul, hogy töltőhálózatán megújuló energiaforrásból származó zöld áramot biztosít.
2020 nyarán elindult a Lidl eCharge applikáció, amiből 30 perces töltési ciklusok voltak indíthatók, míg az oszlopok kezelőszerveivel elindított töltések 10 perc után leálltak. A környező országokban 2022-től sorra váltottak az ingyenesről fizetős rendszerre, így például Csehországban, Franciaországban, Németországban, Szlovákiában, idén tavasztól pedig Ausztriában is fizetni kell a szolgáltatásért.
A töltés indítási módja országonként eltérő, Szlovákiában az oszlopon lévő QR kód leolvasásával megnyitható weboldalról, Németországban pedig a Lidl Plus pontgyűjtő és kedvezményes kuponokat kínáló applikációval indítható a töltés, amiért fizetni a Lidl Pay megoldással lehet.
Éjszaka nem működnek
A törzsvásárlók abban reménykedtek, hogy a vásárlás után ingyenes vagy kedvezményes töltést kínálnak majd, egyelőre azonban erre nincs nemzetközi példa. Ami pedig szintén meglepő, hogy számos országban a fizetős rendszer bevezetése ellenére továbbra is csak az üzletek nyitvatartási idejében vehetők igénybe a töltők.
Magyarországon az áruházlánc nagyon sokáig kitartott az ingyenesség mellett, valószínűleg ennek is köszönhető, hogy töltésszám tekintetében magasan Magyarország legnagyobb töltőhálózatává váltak, bár a kiszolgált energia mennyiségében a Tesla Supercharger hálózat, valamint a Mobiliti és az e-Mobi közös hálózata is megelőzi a Lidl töltőit.
A vég kezdete
Augusztus közepén kezdték kék-sárga köntösbe öltöztetni a Lidl elektromosautó-töltőoszlopait.
A megváltozott szlogenből már gyanítható volt, hogy rövidesen Magyarországon is vége az ingyenes töltésnek. Most azonban a változás időpontja is kiderült, néhány töltőoszlopon ugyanis megjelent a szeptember 4-i dátum, mint az ingyenes töltési időszak vége.