A WatchCharts piaci indexe, ami mintegy 60 karóramárkát foglal magában – köztük a Rolexet, a Patek Philippe-t és az Audemars Piguet-et – 32 százalékkal zuhant be 2022 márciusa óta. A Rolex saját indexe is 27 százalékot zuhant ugyanebben az időszakban.
Másba fektetik a pénzt
A Business Insider azt írja, az amerikai központi bank agresszív monetáris politikáját alaposan megsínylették a karóraárak az elmúlt öt negyedévben. A magas kamatlábak miatt a befektetők jobban tartanak a gazdasági visszaeséstől, a luxus helyett ezért inkább megtakarításokba fektetnek.
A legdrágább darabok iránti kereslet esett vissza a leginkább: az 50 és 100 ezer dollár közötti értékű karórák iránti kereslet 15 százalékkal esett vissza az elmúlt 12 hónapban, míg a 10 és 20 ezer dollár közöttieké 10,4 százalékkal. 5 és 10 ezer dollár között 6,8 százalékkal kevesebben vásároltak karórát.
A luxuskarórák 2022 márciusa óta alulmaradtak a tőzsdén, amióta a központi bank elkezdte megemelni a kamatlábakat.
Még drágább a luxus
A Rolex tőzsdepiaci indexe 12 és fél százalékot esett egy év alatt, a Patek Philippe-é 18 százalékot. A legnagyobbat az Audemars Piguet értéke zuhant, majdnem 20 százalékot.
Eközben a luxuskarórák árai is rekordszintre emelkedtek, a használt órák eladásai 2021-ben elérték a 22 milliárd dollárt – ez közel az egyharmada a 75 milliárd dolláros luxusórapiacnak.
Az elmúlt év csökkenése ellenére az árak hosszabb távon jelentősen feljebb kúsztak, felülmúlva a tőzsdét. A Boston Consulting Group (BCG) jelentése szerint a luxusórák jól teljesítettek, különösen hosszabb távon, szemben a hagyományos befektetési kategóriákkal. 2018 augusztusa és 2023 januárja között a három legnagyobb luxusmárka – a Rolex, a Patek Philippe és az Audemars Piguet – csúcsmodelljeinek átlagos árai éves szinten 20%-kal emelkedtek a világjárvány idején tapasztalt szélesebb körű piaci visszaesések ellenére.