A magyar emberek közösségi közlekedését szabályozó és segítő új jogszabály minden túlzás nélkül a személyszállítási jogok legfőbb kódexeként kerülhet november második felében a Parlament elé, majd elfogadásra – áll az Építési és Közlekedési Minisztérium közleményében, amelyet nehéz máshogy értékelni, mint egy választ a Közlekedő Tömeg észrevételére, amely szerint Lázár János tárcája megteremti a törvényi hátteret a járatritkításokhoz, emellett újabb mellékvonal-bezárásokat készít elő, a sztrájkot pedig ellehetetleníti.

Egyúttal hozzáteszik, hogy az új közlekedési alkotmány célja, hogy keretet adjon a személyszállítási szolgáltatások biztonságos, hatékony és fenntartható működéséhez, figyelembe véve a technológiai fejlődést és a környezetvédelmi szempontokat. 

„Az új jogszabály végre vitát nem tűrően, a magyarázkodás lehetőségét kizárva ismeri el az utasok jogait és a szolgáltató állam kötelezettségeit. Ez a jog biztosítja, hogy az utazások megkönnyítésével a magyar emberek a lakóhelyükhöz legközelebbi járási központokat, kényelmesebben, olcsóbban, gyorsabban és biztonságosabban érhessék el″

-    –  teszik hozzá

Magyarországon 3155 települése közül 350 esetében jelenleg nem biztosított, hogy onnan, a járásközpontba illetve a járásközpontból a lakóhelyre naponta 3 járattal eljuthassanak az utasok. Ezt az új törvény alapjogként biztosítja, miképpen pontosan szabályozza a járásközpontokról a megyeszékhelyekre, illetve a fővárosba eljutás lehetőségének kötelezően biztosítandó minimumát – áll a közleményben.

„Az új jogszabály olyan helyeken is biztosítja a közösségi közlekedést, ahol eddig az semmilyen formában nem működött. A törvény értelmében az állam egyszerre garantálja az emberek mobilitását és a fenntarthatósági szempontok érvényesülését" – fogalmaznak.

Az állampolgárok közszolgáltatásokhoz való hozzáférésének biztosítása érdekében az alapellátást haváriahelyzetben és sztrájk esetén is biztosítani szükséges. Az alapellátás részeként előzetesen megjelölt járatok tehát sztrájk esetén sem törölhetők. Ezzel a legfontosabb, a munkába járást biztosító, vagy a diákok által leginkább igénybe vett járatok sztrájk esetén is az utasok rendelkezésére állnak majd.

A Közlekedő Tömeg szerint a járműhelyzet további romlását a kormány nem karbantartással és járműbeszerzéssel, hanem úgy tervezi kezelni, hogy megteremti a törvényi lehetőségét annak, hogy ha nincs jármű, akár lényegesen ritkábban is közlekedhessenek a járatok. Innentől majd lehet a személyszállítási törvényre mutogatni, hogy járműfronton nincs semmi látnivaló, az utasoknak ennyi jár – miközben ezek a minimumfeltételek már ma is nagyrészt teljesülnek, ahol pedig nem (pl. a járásszékhely Cigánd és Miskolc között, ahol a leggyorsabb eljutás csak átszállással érhető el), ott „az államháztartás teherbíró képességére” és az „infrastrukturális adottságokra” való hivatkozással továbbra sem lesznek kötelezőek a közvetlen járatok – teszik hozzá. A szervezet észrevételeit, amelyre a szaktárca válaszolt, itt olvashatja el részletesen >>>