Közel 24 órás drámai várakozás, kiszolgáltatott utasok, állapotos nők és gyermekek – az Utazómajom tematikus utazási blog számolt be róla, hogy Ferihegyen mi történt, miután a Sun Express, a magyarok által is népszerű nyaralóhelyre, Antalyaba tartó járata majdnem 1 nappal a tervezett indulást követően szállt csak fel. A portál szerint az embereket folyamatosan hitegették arról, hogy egyszer csak elindul a gép, de órákkal később sem történt semmi. A feldühödő tömeg miatt a rendőrség is a helyzínre érkezett. 

A Bud.hu, a Budapest Airport hivatalos járat-ás utazási információkat tartalmazó honlapja szerint a Sun Express XQ5521-es járata eredetileg délelőtt 11 óra 35 percre volt kiírva, a 2B terminálról, azonban 14 órakor törölték azt. A menetrendben a gép újra feltűnt 23 óra 50 perckor, és a járatinfók alapján másnap, tehát szombaton reggel 6 óra 2 perckor fel is szállt Budapestről Törökországba. 

Hogy miként fordulhat elő, hogy az utasokat ilyen helyzetbe hozzák, hogy gyerkeket, terhes nőket és időseket kezelnek ilyen módon, akik - mint a cikkből kiderült - nem tudtak hozzáférni a gyógyszereikhez, Varga Gábor légiközlekedési szakértő bevonásával tisztázzuk. 

  • Economx: Az egyik utas szerint a légitársaságtól kapott vouchert egyetlen helyen lehetett felhasználni, de az este kilenckor bezárt.

V.G: A reptéren a vendéglátóhelyek nagy része bezár az esti órákra, nem tudtak volna non-stop felhasználható vouchert adni.

  • Economx: A repülőterek shopjai, éttermei emelt árakon kínálják szolgáltatásaikat a repülőtéren kívüli árakhoz mérten. Mire elegendő egy voucher és milyen értékben szoktak adni az utasoknak ilyet?

V.G: A jogszabály az utasok ellátását írja elő általánosan, nem azt hogy összegszerűen mennyi, 4 vagy 6 euró legyen a voucher... Sajnos a szabályozás ezen része használhatatlan, nem tölti be a célt.

  • Economx: Hibázott a Sun Express, és ha igen, miben?

V.G: A Sun Express járatán a helyek nagy részét tudomásom szerint utazási irodák bérlik. Vagyis nekik is eszükbe juthatott volna, hogy az utasaik ellátását megszervezzék. És amikor ilyen, éjszakát átívelő késés van, azért az is felmerül, nem kellett volna szállást biztositani?

  • Economx: Az eredeti forrás, tehát az Utazómajom információi szerint az embereket sokáig nem engedték ki a tranzitból. Ezt megtehetik?

V.G: Az utasokat este kiengedték a terminálból, egyébként bárki kimehet, csak utána értelmeszerűen végig kell csinálnia az újabb elllenőrzéseket. 

  • Economx: Többen nem fértek hozzá a gyógyszereikhez, idősebb emberek is várakoztak, hogy elutazzanak, nem tették lehetővé nekik, hogy kinyissák a bőröndöket.

V.G: A kézipoggyászt úgy pakoljuk, hogy számolunk azzal, esetleg a csomagunk nem érkezik meg időben. Gyógyszert, főleg amit állandóan szedünk, sosem rakunk feladott poggyászba. Sajnos akik így tesznek, ők nem gondolták át alaposan a dolgokat.

  • Economx: Jár majd kártérítés az utasoknak a történtek miatt?

V.G: 3 órán túli késésekért 250-400 euróig jár, igen, ez célálomásfüggő, a 261/2004/EK rendelet értelmében, de vannak kivételek, ilyen az időjárás, vagy a légitársaság hibáján kívül álló okok.  Fontos tudni, hogy arról több kúriai döntés is született, hogy technikai problémák miatt is jár a kárpótlás. Az utasoknak a késés miatt a nyaralásuk után kell majd benyújtani a légitársasághoz a kérelmüket, de azért, hogy így bántak velük, külön nem számíthatnak kártérítésre. 

Megjött a Budapest Airport válasza

Az Economx megkeresésére a Budapest Airport azt a tájékoztatást adta, hogy a Sun Express tegnap délután menetrend szerint 11.35 órakor Antalyába induló járata  technikai meghibásodás miatt utasok nélkül indult el Budapestről. A fedélzeten nem működött az utastájékoztató bemondó rendszer, így a légitársaság úgy döntött, hogy egy másik gépet küld az utasokért.

Azonban mire a légitársaság a résidőt a mentesítő járatra az esti órákban megkérte, a gép visszaindulása belecsúszott volna az éjszakai mélyalvási időszakba, amely éjfél és hajnali 5 óra közé esik, így a gép végül 5:12 órakor érkezett meg Budapestre és az utasok beszállítása után 5:52 órakor indult el Antalyába. 

Mivel az 17 óra körül még mindig nem tudtak semmi biztosat az utasok, végül este fél 8-kor kaptak egy vouchert és kiengedték az utasokat az éttermi területre. A reptéri közlemény szerint ilyen esetekben az utasok tájékoztatásáért és ellátásáért a földi kiszolgáló cégek felelnek a légitársaságtól kapott információk alapján. Jelen esetben a Celebi volt az illetékes földi kiszolgáló cég, a tőlük kapott információk alapján az utasok először 14:00 órakor kaptak fejenként 10 euró értékű étkezési utalványt. 14:30 órakor arról is tájékoztatták őket, hogy a mentesítő járat este jön értük. 20 órakor az utasok fejenként 11 ezer forint értékben frissítő csomagot kaptak, amely ételt és italt is tartalmazott. 

A Budapest Airport ezt követően úgy tájékozatott, hogy az eset kapcsán rendőri intézkedésre nem került sor. A jelenleg érvényben lévő szabályok szerint az utasok eldönthetik, hogy visszalépnek az utazástól és elhagyják a terminálépületet, illetve érvényes étkezési utalvány birtokában szabad mozgással visszamehetnek a tranzit területre étkezni. A járat utasai közül éjszaka körülbelül 50-en maradtak a terminálon, a többiek elhagyták a repülőtér területét. A ma reggeli induló járattal végül 141-en utaztak el.