Ez Fónagy János, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára Jámbor András ellenzéki képviselő írásbeli kérdésére adott válaszából derül ki.
Az államtitkár szerint a repülőtér környezetében alkalmazott fel- és leszállási eljárások kialakításánál olyan alapvető kritériumokat vettek figyelembe, hogy
- a lakott területek lehetőség szerinti elkerülésével (forgalmas útvonalak, ipari területek felett történő haladással)
- és a folyamatos emelkedés biztosításával csökkentsék a lakossági érintettséget és a káros anyag kibocsátást.
Fónagy János ír arról is, hogy a nagy forgalmú reptereknek a környezeti zaj kezelésére vonatkozó jogszabályi környezet előírja
- a stratégiai zajtérképek és intézkedési tervek ötévenkénti elkészítését,
- zajgátló védőövezet kijelölését és az azzal kapcsolatos intézkedések végrehajtását,
- valamint zajmonitor rendszer üzemeltetését.
A zajmonitor rendszer által mért légiközlekedési zajterhelést a légügyi hatóság folyamatosan ellenőrzi.
Jelenleg nem indokoltak azonnali zajcsökkentő intézkedések
- emeli ki az államtitkár, azzal, hogy a Jámbor András által említett budapesti kerületekben
nincs zajhatárérték túllépés, illetve a Budapest feletti repülési eljárások kialakításánál a forgalom biztonságos lebonyolítása mellett a lakossági érintettség minimalizálását vették figyelembe.
A kormány a repülőtér új üzemeltetőjével együttműködve arra törekszik, hogy a helyi lakosságot minél kisebb zajterhelés érje - írja még Fónagy János.
A Szikra Mozgalom parlamenti képviselője, a Párbeszéd frakciójában ülő Jámbor András írásbeli kérdésében egyebek közt emlékeztet, hogy Lóga Máté gazdaságstratégiáért, iparért, pénzügyi forrásokért és makrogazdasági elemzésért felelős államtitkár és a Budapest Airport Zrt. igazgatóságának elnöke arról számolt be, hogy
augusztus végéig 11,4 millió főt ért a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér idei utasforgalma; ez 18,6 százalékkal több utast jelent a tavalyi év azonos időszakához képest, valamint a reptér áruforgalma még ennél is nagyobb ütemben, 49,7 százalékkal nőtt, vagyis meghaladta a 184 ezer tonnát.
Jámbor András azt írja, hogy az államtitkár szerint az új tulajdonosok és az üzemeltető célja, hogy ezt a teljesítményt még tovább fokozzák, és ennek érdekében a következő években megindulhat a reptér jelentős fejlesztése, így
- 2030-ra 20 millió,
- 2040-re pedig 25 millió főt is elérheti a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma.
Az ellenzéki képviselő aláhúzza:
a repülők fel- és leszállása által keltett zajhatás egyes kerületekben már most is rendkívül súlyos, a települési életminőséget alapvetően befolyásoló környezeti terhelést okoz nem csak a reptér közvetlen közelében fekvő kerületekben, de például Józsefvárosban és Ferencvárosban, az általa képviselt választókerületben is.
A megnövelt kapacitású repülőtér csak súlyosbítani fogja ezt a Közlekedési Hatóság által évek óta nem kezelt, a budapestiek tízezreit érintő problémát.
Ezek alapján tette fel a kérdést: Milyen konkrét intézkedéseket tervez a reptér tulajdonosa és üzemeltetője a jelenlegi Józsefvárost és Ferencvárost érő zajterhelés csökkentése érdekében?