A British Heart Foundation (BHF) még a gyorsételekkel foglalkozó cégek óriásplakátokon vagy rádión való reklámozását is betiltaná – írja a The Guardian. A jótékonysági szervezet arra kéri a kormányt, hogy kényszerítse rá az élelmiszeripart, hogy kezdjék meg termékeik táplálóbbá tételét a gyakran magas, de rejtett, egészségre káros só- és cukorszint eltávolításával.

A BHF becslései szerint egy ilyen radikális lépéssel csökkenthető a szívbetegségek miatti korai halálozások száma Angliában, és 2035-ig akár évi 11 000 életet is megmenthetnek.

2019 és 2022 között nőtt a szívelégtelenség a 60 évet betöltött korosztályban. Összességében 39 000 ember halt meg Angliában a 75. életéve előtt 2022-ben – ez a legmagasabb szám 2008 óta.

A jótékonysági szervezet kérelme azután született meg, hogy Keir Starmer miniszterelnök múlt héten bejelentette, hogy kormánya kemény lépéseket kíván tenni a betegségeket, fogyatékosságot és halált okozó közegészségügyi problémák megoldásával kapcsolatban, például a dohányzás esetleges betiltásával egyes szabadtéri helyeken.

A BHF arra kéri a minisztereket, hogy kényszerítsék az élelmiszergyártókat arra, hogy szigorú figyelmeztetéseket helyezzenek el termékeik dobozán, palackján, mert pusztán arra kérni a profitorientált élelmiszeripari cégeket, hogy önkéntesen alakítsák át portfóliójukat, hogy egészségesebbé tegyék azt, nem működik – tette hozzá a karitatív szervezet.

A szervezet nevesített is, a javaslat megtiltaná, hogy a Carabao az angol labdarúgó Ligakupát, a McDonald's a Labdarúgó Szövetség ifjúsági futballfejlesztési programját szponzorálja, a KP Snacks pedig a labdarúgó-szövetség hivatalos csapatpartnere legyen.

A sóra és a cukorra kivetett új illeték csaknem 2 millió krónikus betegséget előzhet meg, és akár évi 3 milliárd fontot is megtakaríthat – áll a BHF 22 oldalas akciótervében. Az Egyesült Királyságban 2018-ban az üdítőitalokra kivetett cukoradó miatt sok italt tettek egészségesebbé.

A Bite Back, Jamie Oliver séf csapata támogatta a BHF felhívását.

Szerintük a nagy kihívások merész megoldásokat igényelnek, és szükség van arra, hogy a kormány közbelépjen, és szigorú szabályozásokat vezessen be, amelyek megtiltják a nagy élelmiszeripari vállalatok egészségtelen termékekkel kapcsolatos ragadozó marketing taktikáját, mondta James Toop, a cég vezérigazgatója. Hozzátette, az élelmiszerek csomagolása hihetetlenül megtévesztő, ezért gondoskodni kell arról is, hogy a vállalkozások a csomagolásokon egyértelmű címkéket használjanak.

Az Élelmiszer- és Italszövetség szerint az élelmiszer- és italgyártók egyetértenek abban, hogy kemény lépésekre van szükség a rossz étrend és a túlsúly kezelése érdekében. A vállalkozások 2023 óta több mint 160 millió fontot fektettek be, hogy egészségesebb ételeket és italokat készítsenek a kalória, a cukor és a só csökkentésével, valamint a rost, a gyümölcs és a zöldség hozzáadásával, valamint új termékek és kisebb adagok bevezetésével – mondta a szóvivőjük. 

Az Egészségügyi és Szociális Minisztérium nem kívánta közvetlenül kommentálni a BHF javaslatait, és azt mondta, hogy az adórendszer bármilyen változtatása a Pénzügyminisztérium dolga. Hozzátette, a közelmúltban már bevezették a munkahelyi egészségügyi ellenőrzéseket, hogy elősegítsék a betegségek korai felismerését. Várakozásaink szerint 2025 márciusáig akár 130 000 további egészségügyi ellenőrzésre is sor kerülhet – mutatott rá. Bevezetik a dohány- és vape-törvényt is, amely lépéseket tesz a dohányzás ártalmainak kezelésére, tette hozzá.

Eközben a Ford kéretlen reklámokkal tolakodhatna az életünkbe. Új szabadalma szerint a járműveik a reklámok megjelenítésénél figyelembe vennék az autó úti célját, pozícióját és sebességét is. Erről itt tudhat meg többet >>>