Novemberben fogadta el az Országgyűlés az egyes adótörvények módosításáról szóló törvényt, amelyek értelmében többek között 2025. január elsejétől a cégautóadó havi mértéke átlagosan 20 százalékos mértékben emelkedik 2024-hez képest, 2026-tól pedig erre az adónemre is bevezetik az inflációkövető emelést.

Ennek értelmében legkevesebb 3 ezer, de a nagyobb teljesítményű autóknál akár 16 ezer forinttal is többet kell majd fizetni havonta 2025-ben.

Az adóemelés kapcsán kíváncsiak voltunk a flottakezelők véleményére is, ezért az Economx több hazai vállalatot is megkeresett ezzel kapcsolatban néhány kérdéssel.

Így látják a helyzetet a flottakezelők

Első körben az iránt érdeklődtünk, hogy hogyan tervezik kezelni az emelést, van-e már ezzel kapcsolatban kialakított stratégiájuk.

Az Autóflotta ennek kapcsán azt közölte lapunkkal, hogy mivel kisebb flottakezelőként működnek a piacon, a cégautóadó emelése számukra is komoly kihívást jelent. Jelenleg még dolgoznak azon, hogy hogyan reagáljanak a változásra, de már az első lépések között szerepel, hogy próbálják a költségek növekedését minimálisra csökkenteni.

Az alacsonyabb teljesítményű vagy elektromos járművekre való átállás is szóba jöhet, mivel ezek az autók hosszú távon alacsonyabb költségeket jelenthetnek, és az adókedvezmények is vonzóbbá tehetik őket, viszont fontos hangsúlyozni, hogy nekünk első sorban az ügyféligények az elsők

– írták, hozzátéve, hogy ebből kifolyólag, ha az ügyfél egy nagyobb teljesítményű gépjárműben gondolkodik, amelynek a cégautóadója is jóval nagyobb az átlagosnál, akkor természetesen az igényeknek megfelelően szolgálják ki.

Az Arval Magyarországtól azt közölték a kérdésünk kapcsán, hogy a megemelt cégautóadó január 1-től lép életbe, az Arval a rendszereiben ennek az aktualizálását már megkezdte és annak számlamódosító hatása lesz.

Az Ayvens Magyarországnál kiemelték, hogy a jogszabályban foglalt emelések, amelyek minden cégautóval (kivéve a kisteherautók-, az elektromos- és jelenleg még PHEV autók) rendelkező vállalatot érintenek, még inkább szükségessé teszik a céges flotta hatékony üzemeltetését, amelyre a flottakezelők, így az Ayvens által is kínált operatív lízing szolgáltatás jó megoldást tud nyújtani. 

Emlékeztettek, hogy az autóüzemeltetés során számos olyan tényező merül fel, amelyek optimalizálásával jelentős költségeket lehet megspórolni, ezáltal az adó jellegű kiadások növekedését lehet kompenzálni.

Példaként említették, hogy a tartós bérlet konstrukció keretében a flottakezelő gondoskodik a szervizelésről, karbantartásról, akik a flottaméretből és megrendelési volumenből fakadóan jóval kedvezőbb költségszintet tudnak elérni a javítások során.

Szintén költségkockázatot jelent az autó maradványértéke, azaz, hogy a használat végén milyen áron tudják tovább értékesíteni a gépjárművet. Az operatív lízing esetében a flottakezelő a futamidő elején határoz meg fix maradványértéket, amellyel így a bérlőnek nincs kockázata.

Ezek a cégautó használat során felmerülő költségek együttesen adják a teljes tulajdonlási költséget (TCO), amely flottakezelt autók esetében, a fentebb említett indokok miatt jóval alacsonyabb tud lenni, mint a saját tulajdonban/üzemeltetésben lévő cégautók.

Arra a kérdésre, hogy milyen hatással lesz az adóemelés az üzemeltetési költségekre, és terveznek-e módosítani a flotta összetételén, az Autóflotta azt közölte, hogy természetesen növekedni fognak az üzemeltetési költségek és így a bérleti díjak is.

Az egyik lehetséges megoldásként nevezték meg az alacsonyabb teljesítményű járművek behelyezését a rövidtávú bérlést kiszolgáló flottájukba, az elektromos autók beszerzése pedig azért lehet egy sarkalatos pont, mert nemcsak a cégautóadónál hozhatnak kedvezőbb eredményeket, hanem az üzemeltetési költségeik (például üzemanyag és karbantartás) is alacsonyabbak lehetnek, így hosszú távon akár gazdaságosabb megoldást kínálhatnak.

Arra azonban felhívták a figyelmet, hogy hazánkban az elektromos töltőhálózatok infrastruktúrájának kiépítése még jóval az uniós átlag alatt van, így kérdésként merül fel, hogy mekkora mértékben érdemes beruházni csak tisztán elektromos autókra.

A Flex flottánk tekintetében a környezetvédelmi stratégiánk miatt is az volt az elképzelés, hogy elektromos, illetve kis fogyasztású hibrid járműveket preferálunk. Az Arval a saját használatú cégautók tekintetében pedig 100 százalék elektromos cégautó politikát alakított ki, amelynek jegyében folyamatos a meglevő flotta elektromos meghajtásra való cseréje

– válaszolta kérdésünkre az Arval.

Az Ayvensnél úgy válaszoltak, hogy az újautók folyamatos drágulása miatt egyébként is megfigyelhető trend, hogy a vállalatok jobban nyitnak a kisebb teljesítményű, alternatív meghajtású járművek felé, az olcsóbban fenntartható autókat előnyben részesítve.

„A cégautóadó emelése biztosan elmélyíti ezt a trendet, hiszen a diverzifikált emelés miatt a havi díjakban még nagyobb különbségek fognak látszódni”

– vélekedtek.

A megnövekedett költségek kezelése kapcsán arra is rákérdeztünk, hogy ezek egy részét átháríthatják-e az ügyfelekre a flottakezelők. Az Autóflotta részéről kiemelték, hogy kisebb flottakezelőként az egyik legnagyobb kihívásuk, hogy miként kezeljék a megnövekedett költségeket, anélkül hogy komoly hatással lenne a versenyképességükre.

„Az adóemelés és egyéb költségnövekedések esetén elképzelhető, hogy az ügyfeleinkre hárítunk egy részét a többletköltségnek, de igyekszünk minimális áremeléseket alkalmazni, hogy megtartsuk a piacon való helyünket” – írták.

Az Arvaltól felhívták rá a figyelmet, hogy

az adó jellegű költségek teherviselője az ügyfél, mivel az ő érdekében járnak el, ő használja az autót. 

„Ezeket a felfelé módosuló adótételeket nem lehet prognosztizálni és ha lehetne, aránytalanul nagy terhet róna az ügyfelekre egy ilyen becslés. Ezért akkor kezeljük és építjük be ezeket az adóelemeket amikor azok valóban megjelennek és az állam felé meg kell fizetni őket” – írták.

Az Ayvens részéről emlékeztettek, hogy nem a mostani az első jelentős emelés a cégautóadó tekintetében az elmúlt évekből,

2022. júliusában már szinte a duplájára (átlagosan 84 százalékkal) emelkedett a cégautók után fizetendő adóteher.

Meglátásuk szerint az akkori emelést – és a jelenlegi emelés kapcsán ugyanez várható – minden flottakezelő egységesen beépítette a havi díjakba, hiszen az operatív lízing konstrukció egy olyan mobilitási kényelmi szolgáltatás, amely nem csupán a finanszírozást és a vonatkozó adókat tartalmazza, hanem autóüzemeltetéshez kapcsolódó szolgáltatáscsomagot is magában foglal.

A saját hatáskörünkbe tartozó, havi díj részét képező elemek, úgy, mint a finanszírozási- és maradványérték, a szerviz-, karbantartási- és gumiabroncs szolgáltatások,  a szerződésben foglaltak szerint fix összegűek vagy inflációval korrigáltak, ám a kapcsolódó adóterhek mértéke rajtunk kívül álló döntéshozatal eredménye, melyre nincs ráhatásunk. Egy ilyen rendelkezés nyomán keletkező kiadástöbblet egy többezres, az Ayvens esetében többtízezres kezelt flotta kapcsán, a flottakezelő számára nem vállalható kiadást eredményez

– szögezték le.