A friss adat egyértelmű bizonyítéka annak, hogy a megvásárolt árumennyiség alapján 2024 a növekedés éve volt a kiskereskedelemben – közölte megkeresésünkre Vámos György.
Az iparági szakértővel a KSH csütörtökön közzétett kiskereskedelmi jelentését néztük meg, amely a novemberi bolti fogyasztásról, illetve az év első tizenegy hónapjáról mutat aktuális, számszerű képet.
E szerint a teljes piac forgalma volumenben 3,7 százalékkal nőtt 2023 novemberéhez képest, míg az élelmiszerekből 5,1, az iparcikkekből 3,3 százalékkal fogyott több az advent előtti hónapban. És ahogy a cégek már jelezték, decemberben is erős eladások voltak – vagyis az a lendület, amit vártunk a fogyasztásban, az utolsó negyedévben felhúzta a piacot.
A növekedés ráadásul mennyiségben volt látványos, tehát – a minden vásárló által érzékelt árszínvonal mellett – darabban, literben, kilogrammban is több mindent tudtak beszerezni a magyarok.
Az utóbbi két hónapban mért 4 százalék körüli növekedési ütem az év végére is igaz, ami azt mutatja, hogy
a családok jövedelmi viszonyai és az infláció leszorítása tavaly már lehetővé tette a bátrabb költekezést,
a fogyasztói bizalom visszaerősödött – húzta alá a közgazdász, kiemelve: a forgalomnövelésből pedig a kiskeresetűek is kivették a részüket, mivel az ő jövedelmi helyzetük is javult.
Az infláció kipukkadt, az élelmiszerpiac berobbant
Kiemelkedik a friss jelentésből, hogy az élelmiszerboltokban eladott árumennyiség novemberben 5,1 százalékkal megugrott, miután már októberben is 4,9 százalékkal nőtt éves összevetésben.
A robbanásszerű bővülés cáfolja azokat a vélekedéseket, hogy az élelmiszerpiac nem tudott kimászni a gödörből, amit bőven alátámaszt a január-novemberi, 4,2 százalékos volumenemelkedés is.
A piac stabilizálódott, 2024-ben pótolta az előző év kiesését
– mutatott rá Vámos György.
Amiatt, hogy a családok a járvány- és a háborús inflációs időszakot követően már ezen a területen költöttek el nagyobb összegeket, és volt miből, hiszen a reáljövedelmek emelkedése tavaly 5 százalék körül mozgott, amiben például a megemelt nyugdíjak is benne vannak. Ezen belül a reálkeresetek növekedése megközelítette a 10 százalékot – a nagyobb vásárlóerő pedig éreztette a hatását.
Jövedelmi oldalról a növekedésnek az élelmiszerpiacon megvolt a támasza
– szögezte le Vámos György, hozzátéve: mindez ráadásul összhangban van az élelmiszeripar teljesítményével.
Mert bár az ipar összességében csökkent, viszont ezen belül az élelmiszeripar hajszálpontosan ugyanolyan ütemben nőtt november végéig, mint az élelmiszerboltok forgalma.
Vagyis a bolti fogyasztás teljes egészében is immár felfelé húzza az ipar, és ezen keresztül a GDP teljesítményét.
Mit nekünk Black Friday, így is zsebbe nyúltunk
Érdekes trendfordulat mutatkozott az iparcikkek 3,3 százalékkal megemelkedett eladásaiban, bár a webáruházakban csökkent a forgalom.
Idén a kereskedők egész novemberre meghirdették a Black Friday-t, ami egyébként az amerikai hagyományok szerint csak egy napra szól, ráadásul a hónap végén. Nálunk is így volt ez évekig, ám ezúttal a vásárlók azt láthatták, hogy az akciós időszak hosszú és minden területen elterjedt. Ezzel
megkopott a Black Friday eredeti varázsa, mert volt idő válogatni a kedvezményes kínálatból
– jegyezte meg a szakértő.
A részletes adatokból látható: sokan nem szorítkoztak a webáruházak ajánlataira, hanem többen mentek el a hagyományos üzletekbe, ott körülnéztek és személyesen vásároltak.
Az iparcikk értékesítés az őszre lendületbe jött, de novemberben például a ruházati termékek 8, a bútorok, műszaki cikkek több mint 12 százalékos növekedése ugyancsak beszédes – jegyezte meg.
Egyre kevésbé óvatoskodunk, 2025 a bővülés éve
Vámos György előre vetítette: decemberről is azt fogjuk látni a statisztikákban, hogy nagyon erős volt az ünnepek előtti költekezés, vagyis tavaly a kiskereskedelem növekedési pályára állt, ami idén folytatódik – egyrészt a reáljövedelmek, a reálkeresetek további emelkedése, másrészt több olyan intézkedés miatt, ami a családok pénztárcájának közvetve vagy közvetlenül kedvez.
Például az adókedvezményekkel vagy a lakhatási támogatásokkal, ami mindig megjelenik az otthonteremtéssel kapcsolatos kiadásokban, vagy például a cafetéria kiterjesztése a barkácsáruházakra.
Az élelmiszerekre ezután is több pénz jut, de az alkalmanként nagyobb összegeket jelentő iparcikk-beszerzések is tovább bővülhetnek. Ez azt jelenti, hogy
óvatosságról már nincs értelme beszélni, a kiskereskedelemben a fogyasztás újra a bizalomról árulkodik
– összegezte Vámos György.