A 2025-ös Forma–1-es szezon küszöbén állva érdemes áttekinteni a sportág pénzügyi aspektusait, beleértve a pilóták fizetését, a csapatok költségvetését, a pénzdíjakat és a részvételi költségeket.
Ahogy a Forma–1 mezőnye készül a 2025-ös szezonra, nemcsak a versenypályán, hanem a sportág gazdasági hátterében is érdekes események történtek. A Forma–1 ugyanis nemcsak a technológiai innovációk és a verseny izgalma miatt figyelemre méltó, hanem a mögötte rejlő hatalmas pénzügyi háttér miatt is.
Kiemelkedő bérek a századmásodpercekért
A pilóták fizetése jelentős eltéréseket mutat, függően a tapasztalattól, a sikerektől és a csapatok költségvetésétől. A 2025-ös szezonban
a legjobban fizetett pilóták közé tartozik Max Verstappen, aki a Red Bull Racingnél 65 millió dolláros éves alapfizetéssel rendelkezik,
illetve Lewis Hamilton, aki a Ferrari új versenyzőjeként 60 millió dollárt keres évente.
Nézzük, hogyan fest jelen állás szerint a pilóták rangsora a fizetéseket illetően:

Viszonylag friss fejlemény Oscar Piastri esete, akinek a McLarennel kötött új szerződése értelmében éves alapfizetését 6 millió dollárról 26 millióra (kb. 9,5 milliárd forint) emelték, ami bő négyszeres növekedést jelent.
Egyre kisebb az a sapka
A csapatok éves költségvetése szigorú költségvetési sapka alá esik, amelyet az FIA a versenyek igazságosságának és a pénzügyi fenntarthatóság biztosítása érdekében vezetett be. A költségvetési sapkát 2021-től fokozatosan vezették be: eleinte 145 millió dollárt, majd 140-et költhettek az istállók. Most, 2025-ben 135 millió dollárnál tartunk, amely magában foglalja a csapatok működési költségeit, de nem tartalmazza például a pilóták fizetését és a marketingköltségeket.
Csínján kell bánni ezen felül az autótörésekkel is, mert ha sok a kár, az a sokat el tud vinni az éves keretből, ezáltal kevesebbet tudnak fejlesztésre költeni az érintettek.
A költségvetési szabályozás ellenére egyébként látszólag nem sok minden változott, hiszen az F1 még mindig csak egy négyfejű óriás: a tények azt mutatják, hogy igazából csak a Red Bullal, a Mercedesszel, a Ferrarival és a McLarennel számolhatunk.

Lényeges azonban, hogy a szabály óriási jövés-menést generált a háttérben, hiszen a számos költség mellett elérkeztünk arra a pontra, amikor
nem mindenki tudta már megfizetni kiváló mérnökeit, szerelőit, fejlesztőit, így kénytelen-kelletlen, de elengedni kényszerült legjobb háttérembereit, hogy egyéb tételeket ki tudjon fizetni.
Mindezek mellett pedig több olyan pillanat is volt, amikor az istállóknak dönteni kellett arról, hogy a fejlesztések melyik részére érdemes többet költeni, hogy a kereteken belül maradjanak, de versenyképesek legyenek.
Fizetni kell, hogy a rajtrácsra kerülj
Ahhoz, hogy egy csapat elindulhasson a világbajnoki idényben, komoly összeget kell letenni az asztalra. A csapatok nevezési díja két részből áll: egy alapdíjból és egy, az előző szezonban szerzett pontok alapján kalkulált összegből. Az alap nevezési díj minden csapat számára 680 203 dollár. Ehhez hozzáadódik a 2024-es szezonban szerzett pontok alapján számított összeg: a konstruktőri bajnok csapat esetében 8161 dollár pontonként, míg a többi csapat számára 6799 dollár pontonként.
Ennek megfelelően a 2025-ös szezonban a csapatok nevezési díjai a következőképpen alakulnak:
- McLaren: 6 115 429 dollár
- Ferrari: 5 113 151 dollár
- Red Bull: 4 684 814 dollár
- Mercedes: 3 862 135 dollár
- Aston Martin: 1 319 309 dollár
- Alpine: 1 122 138 dollár
- Haas: 1 074 545 dollár
- Visa Cash App RB: 992 957 dollár
- Williams: 795 786 dollár
- Stake: 707 399 dollár
Láthatjuk tehát, hogy a tavalyi szezonban legjobban futó McLaren körülbelül nyolcszor annyit fizet, mint a leggyengébben szereplő Stake.
Pénzdíjak és bevételek elosztása
A Forma–1 bevételeinek jelentős része a csapatok között kerül szétosztásra, elsősorban a konstruktőri bajnokságban elért helyezésük alapján. A teljes pénzdíjalap általában az F1 kereskedelmi jogainak éves bevételének 50 százaléka. Ez az összeg 2023-ban az ismert adatok szerint 3,2 milliárd dollár volt, így a pénzdíjalap körülbelül 1,6 milliárd dollárt tett ki.
A pénzdíjalap elosztása a csapatok között a konstruktőri bajnokságban elért helyezésük alapján történik, az alábbi arányok szerint:
- helyezett: 14 százalék
- helyezett: 13 százalék
- helyezett: 12 százalék
- helyezett: 11 százalék
- helyezett: 10 százalék
- helyezett: 9 százalék
- helyezett: 8 százalék
- helyezett: 7 százalék
- helyezett: 6 százalék
- helyezett: 5 százalék
Ezen felül egyes csapatok, mint például a Ferrari, további bónuszokat kapnak történelmi jelentőségük és népszerűségük miatt.
Tizenötmilliárd forintért nézhetjük a száguldozást
S ha már bevételek: a televíziós közvetítési jogdíjak a sportág bevételeinek legnagyobb forrását képezik. 2023-ban ezek a jogdíjak összesen 1,2 milliárd dollárt jelentettek, amely a Forma–1 teljes bevételének mintegy 37 százaléka volt. A legnagyobb piaci szereplők közé tartozik a Sky Sports, amely kizárólagos közvetítési jogokat birtokol az Egyesült Királyságban egy évi 250 millió dolláros szerződés keretében. Emellett az amerikai ESPN és a globális streaming szolgáltatók, mint az F1TV, jelentős bevételi források.

Az emelkedő nézettség és az Egyesült Államokban egyre növekvő rajongói bázis következtében az amerikai televíziós piac közvetítési jogai is robbanásszerű növekedést mutatnak. Az ESPN 2022-ben kötött 75 millió dolláros szerződését 2025-re közel 90 millió dollárra emelték.
Magyarországon több mint 43 millió dollárnak megfelelő összegért (15,5 milliárd forint) vásárolta meg a Forma-1-es világbajnoki sorozat közvetítési jogait a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA),
itthon tehát továbbra is a köztévén láthatjuk vasárnaponként a futamokat.
Gazdasági fellendülés turbófokozatban
A futamhelyszínek jelentős költségekkel számolnak a rendezési jogért, amelyek évente 30 és 80 millió dollár között mozognak. A monacói nagydíj például hagyományosan alacsonyabb díjat fizet, körülbelül 20 millió dollárt, mivel a futam presztízse önmagában is jelentős reklámértéket hordoz. Ezzel szemben a Szaúd-Arábiai Nagydíj rendezési díja meghaladja a 65 millió dollárt, ami többek között a helyszín ultramodern infrastruktúrájának költségeit is tartalmazza.
Egy-egy nagydíj gazdasági hatása viszont messze túlmutat a rendezési költségeken. A helyi gazdaságra gyakorolt hatás – beleértve a turizmus fellendülését és a vendéglátóipar bevételeit – átlagosan 150-200 millió dollárt jelent rendezvényenként. A 2023-as Las Vegas-i Nagydíj például több mint 500 millió dolláros helyi bevételt generált, amely rekordnak számít a Forma–1 történetében.
Kapcsolódó
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Gazdasági hírek azonnal,
egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Korlátozták a tej szó használatát a boltokban: vásároljon körültekintően!

Riasztó jelentést tett közzé a NASA

Nyűgöt jelentenek a visszaváltós vizes palackok, kár költeni rájuk

Zelenszkij mindent cáfol: azt mondja, már be is vetették az ukrán csodafegyvert

Borravalót kér már a láncfűrész-kereskedő is: nem káprázik a szeme

Kár kerülgetni egy olyan súlyos problémát, ami minden második magyart érint

Ezzel sok nyugdíjas szembesül: minden területen kapkodnak utánuk

A fél világra ráijesztett Amerika, nem is múlt el a veszély

A milliós fizetés nem álom, kulcsszó a karrierváltás
