Mi lehet az oka annak, hogy a gazdasággal, pénzüggyel, vállalkozásépítéssel foglalkozó társasjátékok egyre jobban pörögnek a piacon?
Az elmúlt évek gazdasági nehézségei nemcsak financiálisan hanem lelkileg is megviseltek minket. Legyünk vezetők, vállalkozók, alkalmazottak, szabadúszók, bármennyire is stabil a családi életünk, rengeteg időt töltünk a munkánkkal, amelynek körülményei gyakran napról napra együtt változhatnak a piac változásaival. Sokszor érezzük azt, hogy ebben a helyzetben nincs is időnk feldolgozni a történéseket, a folyamatos alkalmazkodás és útkeresés közben azonban legtöbbünk vágyik arra, hogy valami kapaszkodót kaphasson. Ebben segíthetnek a társasjátékok is, amelyek kicsiben leképezik a világméretű folyamatokat, és megértést, rálátást, felszabadult játékot adhatnak egy érzelmileg megterhelő gazdasági helyzetben. Egyrészt segítenek kiszakadni a mindennapok nehézségeiből, és másképpen dolgoztatják meg az agytekervényeinket, másrészt a játék közben megtapasztalt helyzetek akár élőben is „ismerősek” lehetnek, ami segíthet a feldolgozásban és a személyes rezilienciánk fejlesztésében. Az erre mutatkozó általános igény tehát teljesen érthető, az emberek kíváncsiak, és szeretnének játszva fejlődni.
Egyre több hazai cég szervez társasjátékozással kapcsolatos csapatépítőket, tréningeket. Miként tudja a játékélmény fejleszteni egy csapat munkáját, kohézióját?
Az elmúlt években több, mint 500 játékos tréninget és csapatépítő rendezvényt vezettünk trénerként, illetve játékmesterként, és tapasztalatunk alapján a motiváció erősítésében, a tapasztalati tanulásban, az élmények általi fejlődésben van a kulcs. A játékok utánozhatatlanul és legtöbbször tudattalan utakon oldják fel azokat a berögződéseket, maszkokat, sztereotípiákat amelyekkel a mindennapi életben az önvédelem okán élnek a munkatársak, éppen ezért egy közös játékos élmény, vagy akár olyan vállalati folyamat, amelybe játékosított elemeket csempészünk, már a játékokban alaphangon rejlő szórakoztató faktor által is azonnal oldja a belső feszültséget.
Jó volna tehát rendszeresen beépíteni a munkahelyi környezetbe a játékot?
Rendkívül fontos, hogy a játékok nem „fejlesztő eszközök”, játszani nem „kell”, hanem pont attól adnak ön- és társismereti fejlődési lehetőséget, hogy egyben szabadságot is nyújtanak. Ha ugyanis önként beállsz a játékba, akkor a saját döntésed nyomán rengeteg fronton tanulhatsz magadról, fejlődhet az empátiád, koncentrációd, az együttműködési és problémamegoldási készségeid, ez pedig egy vállalati környezetben is elképesztően hatékony technika.
Elképzelhetőnek találja, hogy eljön az az idő, amikor az iskolákban esetleg a tanrendbe is bekerülhet egy olyan társasjáték, amely már korán elkezdni megtanítani a gyerekeknek a pénzügyi/gazdasági alapokat? Elvégre állandóan az a téma, hogy a trigonometria helyett tanulhattunk volna a mindennapjainkat érintő gazdasági működésről, a gyerekeknél pedig ez működhetne játékos formában.
Egyetértek azzal, hogy nagyon fontos téma a pénzügyi alapok elsajátítása, és maximálisan támogatom a gondolatot, hogy ezt már gyermekkorban kezdjék el az intézmények, ám abban fontos különbséget tenni, hogy ha egy játékot a direkt fejlesztésért játszat egy intézmény, az nem játék. A játékpedagógia mélyebben is foglalkozik a játékok áttételes fejlesztő hatásával, erre itt most nincs tér kitérni, de mindenképpen azt gondolom, hogy a játékok nyelvén elmesélt fejlesztésnek nem csak egyfajta társasjátékos útja van, rengeteg – akár eszközt nem használó – drámajáték, szituációs játék, kreatív játékos tevékenység segíthetne ebben. Ez azért is érdekes, mert a szó szoros értelemben vett gazdasági társasjátékok elsősorban a felnőtt korosztályt célozzák. Nyilván egyrészt azért, mert ott jelenik meg az érdeklődés, másrészt talán azért is, hogy a társasjáték = gyermekjáték tévhitet hatékonyan oszlassák. Emellett a társasjátékokban általánosan megjelenő pénzkezelés, tervezés, beosztás, szettek és kombinációk gyűjtögetése remek alapot adhat már kiskorban is a későbbi stratégiai gondolkodáshoz.
A Cégépítők játék kapcsán keresték meg férjét, Győri Zoltán, aki konkrét kérésre tervezte meg a játékot. Mennyire jellemző, hogy vállalatok a saját profiljuk kapcsán keresik meg Önöket játéktervezéssel?
Egyre többször fordul elő, a jelenleg piacon lévő, 14 saját társasjátékunk fele nem játékkiadóval közös munka volt, hanem vállalatok, alapítványok, egyéni megrendelő megkeresése után, egy kreatív alkotó folyamat során készültek el. Nagyon szeretünk egy adott arculat, üzenet, vagy céges profil kapcsán elkezdeni gondolkozni, hogy vajon milyen mechanikák, játékos elemek lennének azok, amelyek leképeznék és ügyesen megmutatnák az adott témát a játékok nyelvén úgy, hogy közben szórakoztató és felemelő, minőségi élményt nyújtsanak. Készítettünk már olvasás-népszerűsítő, illemszabályokkal játszó, alkoholizmusban érintett családokat önismereti utazásba bevonó és a cukorbetegségre figyelmet felhívó társast is, ez utóbbi témáknál például fontos szempont volt az is, hogy a direktben nem érintett játékosok is ugyanúgy élvezzék majd őket, mint a célcsoport. A MiniCRM-mel való közös munka során például az automatizálás gondolatköre volt a gyújtós, amiből egy teljes cég felépítése felé vettük a tervezői irányt, így viszonylag hamar kialakult, hogy a társasjátékban a dolgozók és munkák ügyes menedzselésén lesz majd a hangsúly, miközben MiniCRM kártyákat is gyűjthetnek a játékosok, így jutva különleges képességekhez, amit később kamatoztathatnak. Külön kihívást jelentett, hogy legyen egyszerű, mégis innovatív, mivel elsősorban nem haladó társasjátékosoknak, hanem széles körű terjesztésre, a játékokkal inkább csak ismerkedőknek, vállalkozóknak célozták a játékot, ezért könnyed szabályokkal, ismerős játékos motívumokkal dolgoztunk.
AJÁNLÓ
Győri-Nádai Réka egy listát is ajánlott azoknak, akiket érdekelnek a gazdasági, pénzügyi, vállalkozásstratégiai játékok, íme a Mit Játszunk? ajánlása.
ELADLAK – Mindig is vágytál egy takaros kecóra? Ez a kezdőknek is bátran javasolható, ügyes kis licitjáték egy igazi jolly joker, mert bárkinek mutattunk, mindig sikert aratott.Gyors, okos és praktikus kivitelezésű játék az Eladlak, amiben egyaránt fontos, hogy mennyiért sikerül megvenned a legdrágább és legjobb elhelyezkedésű ingatlanokat, és természetesen az is, hogy mennyiért sikerül majd értékesítened azokat. Okos pénzkezelés, ingatlanszerzés és egymásra odafigyelés – nem csak partijáték, de sok mindenre tanít is, már 10 éves kortól – mindössze 15-30 percben.
CAVERNA – Legnagyobb gazdasági játékos kedvenceink között ez egy igazi klasszikus. A Caverna egy remek munkáslehelyezős, gazdálkodós társasjáték, mely a haladóbb játékosok számára nyújt fantasztikus újrajátszhatóságot azáltal, hogy megtanít például az osztott figyelem és munkabeosztás fontosságára. Itt ugyanis egyszerre növeljük családunkat új tagokkal, termesztünk és tenyésztünk a gazdaságunkban, stratégiázunk és beosztjuk a megszerzett nyersanyagokat a győzelem reményében. 12 éves kortól javasolt, összetett gondolkodást kérő, remek társasjáték.
FRANCHISE – Igazi ritkaság, egy teljes mértékben nyílt (látjuk egymás lapjait, alkatrészeit), hálózatépítős, terjeszkedős társasjáték, amiben mindannyian saját céget vezetünk. A siker érdekében nem csak építkezni, de bizony terjeszkedni is kell, miközben a bevételeinket is okosan osztjuk be a következő körökre. Bár elsőre komplexnek hathat, valójában ez egy egyszerű szabályrendszerű játék, ami érdekesen modellezi le játékosan egy cég növekedésének történetét. Előnye, hogy akár 5-en is játszhatjuk és mindössze 1 órás játékidő alatt ad nagy élményt.
SMARTPHONE INC. – Törj be az okostelefon-piacra, és vezesd sikerre a céged! Ez egy gazdasági, szimulációs játék, amelyben a szerencse helyett a stratégiai, hosszú távú döntéseké a főszerep. A játékosok dönthetnek a piacon változó árakról, meghatározhatják miként és mennyit szeretnének termelni, merre terjeszkednek vállalatukkal, és milyen új technológiákat kutatnak ki a jövedelmező vállalkozás építésének reményében. Az igazgatja a legügyesebben óriáscégét, aki képes jól kombinálni az előtte fekvő tervlapkákat, újra és újratervezni, és jól árazza be termékeit a versenytársait megelőzve. Igazi szórakoztató és okos csemege, egy 14 éves kortól játszható, utánozhatatlan hangulatú, letisztult társasjáték.
CONCORDIA – Bizonyos szempontból anno a római birodalom provinciáiban sem volt sokkal könnyebb dolga a kereskedőknek, mint nekünk napjainkban, hiszen a különböző értékes nyersanyagok szállítása a tengeren és szárazföldön is kockázatos, izgalmas versenyeket eredményező tevékenység volt. Ebben a témában, egy kereskedőház vezetőjének bőrébe bújva tehetjük próbára magunkat és házainkkal, hajóinkkal terjeszkedve időben lefoglalni a jól jövedelmező útvonalak mentén elhelyezkedő városokat, hogy aztán a játékostársaink termeléséből mi is ügyesen részesedhessünk. Ebben a játékban szerepet kap a diplomácia, a gondos taktika, a célzott gyűjtögetés és szükségünk lesz a fókuszált figyelmünkre is, miközben egy egész estés, játékos élményben lehet részünk.
FOOD CHAIN MAGNATE – Ez a lista legösszetettebb, haladó játékosokra célzott darabja, ahol gyorsétteremláncunkkal próbálunk sikerre törni egy folyamatosan változó gazdasági környezetben, ráadásul a kertvárosban. Fontos szerepet kap a reklám, és persze tudatosan kell figyelnünk a többi játékos törekvéseit, különben előfordulhat, hogy senki sem tér be hozzánk, és a cégünk hipp-hopp csődbe megy. A beosztottak menedzselése, és az okos termelés itt is kulcsfontosságú, és ez egy sokszor kegyetlenül büntető játék, amelyet én azoknak a haladó játékosoknak javaslok, akik nem szívbajosak, ha elvesztik amit felépítettek, és szívesen tekintenek mélyebbre a cégépítés nehézségei terén.