Kinyílt Pandora szelencéje a legnagyobb európai autógyártó, a Volkswagen nemrégiben tett bejelentésével, miszerint akkora bajban van a 110 ezer embert foglalkoztató vállalatcsoport, hogy nem zárható ki otthoni gyárainak bezárása és ezzel minden idők leglátványosabb létszámleépítése jöhet.
Az ikonikus márka földrengésszerű riasztása a közgazdászok szerint egész Németország gazdasági válságának tipikus tünete, azonban figyelmeztetnek: nemcsak az autóiparban, hanem szinte minden szektorban súlyosak a foglalkoztatás kilátásai.
Kapcsolódó
A szakértők szerint a már több nagyvállalat, például a BASF, a SAP, a Miele által kilátásba helyezett, tömeges elbocsátások arról szólnak, hogy az egykor tündöklő, európai szakembereket, vendégmunkásokat vonzó német munkaerőpiac lényegében haldoklik.
Jön még sokk legnagyobb nyugati partnerünknél
Nem az utolsó csapás a Volkswagen állásgaranciájának felmondása, alapvetően aggasztó változások zajlanak a jól fizetett munkakörökben a vegyiparban, a feldolgozóiparban és sok más területen Németországban – állapítja meg a brit Financial Times (FT) új elemzése, amely szakértőkkel világította át Európa legnagyobb gazdaságának kilátásait.
Emlékezetes, a járvány előtt még szárnyalt az ipari nagyhatalom, ahol 2019 tavaszán történelmi mélypontot, 4,9 százalékot ért el a munkanélküliségi ráta, amely idén augusztusban 6,1 százalékon állt a Szövetségi Munkaügyi Ügynökség adatai szerint.
Ez ugyan még alatta marad az eurózóna 6,4 százalék körüli átlagának, és csak a fele a századelőn mért értékeknek, ám a közgazdászok szerint a helyzet sokkal rosszabb, mint azt a statisztikák mutatják.
A számok ugyanis elfedik a magasan képzett, jól fizetett feldolgozóipari munkahelyek folyamatos csökkenését, ráadásul további problémák várnak az ipari óriásokra, amelyek küzdenek a magas energiaárakkal, a gyenge exporttal és a technológiai változásokkal.
Búcsúzhatnak az autógyári dolgozók
Carsten Brzeskit, a holland ING bank vezető közgazdásza szerint az egykor virágzó németországi munkaerőpiac több olyan körülménytől szenved, amelynek következtében „lassú halál” zajlik.
Az egyik meghatározó ágazatban, az autóiparban a VW-csoporton kívül minden szereplő küzd, hogy túlélje az akkumulátoros járművekre való átállást.
Például a Continental, Németország harmadik legnagyobb beszállítója is úgy döntött, hogy kilép az alkatrész üzletágból és az abroncsokra összpontosít, míg a hagyományos baden-württembergi présgyártó, a Schuler-csoport nemrégiben jelentett be ötszáz fős létszámleépítést.
Az autós szektorban 2018 óta 6 és fél százalékkal csökkent a foglalkoztatottak száma és a folyamat – a külföldi és különösen a kínai verseny kihívásai miatt – nem áll meg: felmérések szerint minden második cég tervez létszámcsökkentést az elkövetkező öt évben, ezzel párhuzamosan külföldre telepítik át a termelést.
Több iparágban ezrek kerülnek utcára
Más energiaintenzív ágazatokban is súlyos a helyzet: a vegyipart a BASF azon bejelentése rázta meg jelentősen, miszerint csökkentik a ludwigshafeni termelést, és az idei évtől kezdődően legalább 4200 munkahelyet szüntetnek meg.
A spórolás miatt a Covestro vegyipari vállalat is leépítésekkel néz szembe, míg az Evonik speciális vegyipari cég mintegy kétezer munkahelyet számolna fel, többségét Németországban. Ezen kívül a SAP szoftveróriás akár 10 ezer állást is megszüntethet, a Miele körülbelül 1300 embert tervez utcára küldeni.
A szoftverterületen a munkaadók 60 százaléka készül elbocsátásokra a következő tizenkét hónapban, míg az olyan ipari óriáscégek, mint például a Thyssenkrupp egyelőre tárgyalnak a szakszervezetekkel – sorolja az FT.
Ez pedig összességében Bernd Fitzenberger, a Munkaerő-piaci és Foglalkozáskutató Intézet (IAB) igazgatója szerint „rendkívül aggasztó” képet fest a kilátásokról.
Hajógyárat mentenek, a VW magára marad
Felmerül a kérdés, hogy a szövetségi kormány mit tesz a német munkahelyek megmentése érdekében.
Megírtuk: nemrég Olaf Scholz kancellár háromezer dolgozó jövőjét biztosította a Meyer hajógyárban azzal, hogy szövetségi támogatást biztosított a létéért küzdő üzem számára.
A Berliner Zeitung szerint azonban ez a kormányzati lépés édeskevés, és nem változtat érdemben a munkaerőpiac helyzetén.
Németországban havonta munkahelyek tízezrei szűnnek meg, amivel nyilvánvalóan nem törődik a jelzőlámpás koalíció és a vezetőjük – fogalmazott a lapnak Heiner Flassbeck közgazdász.
Annak ellenére, hogy az üzleti és politikai szereplők szerint a Volkswagen pénzügyi válsága az ország állapotát tükrözi, nem számíthat kormányzati segítségre.
A Stuttgarter Zeitung szerint Olaf Scholz már tárgyalt a vállalatcsoport vezetőivel a tervezett leépítésekről, ezután közölte: világosan látja a VW fontosságát az autóiparban és tudja, milyen kihívásokkal néz szembe az egész szektor.
Szorosan figyelemmel kísérik a fejleményeket, a problémák megoldása viszont a vállalaton múlik, a szövetségi kormány nem szól bele – jelezték a kancellárián.
Tovább zuhant a kormány népszerűsége
Újabb mélypontra érkezett a Scholz-kormány népszerűsége Németországban: az Insa közvélemény-kutató intézet hetente végzett felmérésében legújabban jelentős csökkenést mértek a szavazók körében, akiknek mindössze a 29 százaléka tudja elképzelni, hogy a három koalíciós párt valamelyikére szavazzon – írja a Welt. A jövő évi országos választásokon ismét kancellári pozícióra törekvő Olaf Scholz szociáldemokrata SPD pártja is veszített a népszerűségéből, míg társa, az FDP be sem kerülne a parlamentbe egy mostani szavazás esetén. A németeknél továbbra is a kerszténydemokrata CDU/CSU unió tűnik a legesélyesebbnek, míg második helyen a szélsőjobboldali AfD szerepel.Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!