A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálatot indított a lengyel Allegro online kereskedelmi platform üzemeltetőjével szemben.
A GVH gyanúja szerint
Kapcsolódó
a cég a honlapján és a mobilapplikációjában „Legalacsonyabb ár garancia” szlogennel hirdetett kampányai során feltehetően megtévesztette a fogyasztókat.
Felmerült, hogy az Allegro sp. z o.o. lengyelországi vállalkozás a weboldalán, valamint az Allegro mobil applikációjában valószínűsíthetően nem nyújt megfelelő tájékoztatást az úgynevezett „árgarancia rendszer” feltételeiről.
A GVH közleménye szerint a versenyhivatal észlelte, hogy
- a vásárlók a garancia érvényesíthetőségével kapcsolatos jelentős információkat (pl. összesen 20 webáruház esetében érvényesíthető a garancia, regisztrált és bejelentkezett felhasználóként kell vásárolni, valamint a kapott kupon csak bizonyos fizetési mód választása esetén használható fel) csak többszöri kattintás, illetve hosszas legörgetés után ismerhetik meg;
- ezen túlmenően webáruházat működtető cég vélhetően nem a jóhiszeműség és tisztesség alapelvének megfelelő gondossággal járt el, mivel az árgarancia rendszerét olyan többszörös korlátozó feltételekkel alakította ki, amelyek a fogyasztók számára megnehezítik mind az igény érvényesítését, mind a garancia keretében megszerezhető kupon felhasználhatóságát.
A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul
- közölte a GVH.
Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.
A GVH felhívja a figyelmet arra, hogy a versenytörvény szerint az ügyfélnek a tényállás tisztázásához szükséges adatok közlésére való felhívásától az annak teljesítéséig terjedő időtartam az ügyintézési határidőbe nem számít bele.
- A GVH több, az információ elrejtését célzó online módszert (ún. sötét mintázatot) alkalmazó vállalkozást is vizsgált az elmúlt években.
- 2024-ben a GVH döntésének köszönhetően több mint 80 ezer fogyasztó kaphatott kompenzációt az Eventim jegyértékesítő portáltól.
- A Wizz Air tájékoztatási gyakorlatát az elmúlt években számos alkalommal vizsgálta a GVH, tavaly 300 millió Ft bírságot kapott a vállalkozás, mert megtévesztette az utasait, a GVH legutóbbi döntése alapján pedig több ezer fogyasztónak fizet pénzben is lehívható kompenzációt a Wizz Air, mert lényeges információkat hallgatott az online utasfelvétellel kapcsolatban.
A hasonló, kifogásolható gyakorlatok egyre elterjedtebbek: az Európai Bizottság 2023-ban hozta nyilvánosságra annak az összehangolt, 25 országra kiterjedő gyorsvizsgálatnak az eredményeit, amely az úgynevezett. „sötét mintázatok” jelenlétét mérte fel az online kereskedelemben
- hívta fel a figyelmet a GVH.
Az eredmények alapján a vállalkozások jelentős része torzítja tisztességtelen módszerekkel a fogyasztók döntéseit a saját érdekeit szolgáló lehetőségek felé, internetes felületeik kialakításával vagy nyelvezetével.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Gazdasági hírek azonnal,
egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Túl sokan vannak? Kizárhatnak 13 bíborost a konklávéból, ezen múlhat a választás

Nagy baj van, nyugtatót hívtak vissza a patikákból

Újabb szigor jön az egészségügyben

Orbán Viktort Tiborczról kérdezték, nincs mit félreérteni a válaszon

Ijesztő dolgot találtak a Covid-oltásokban, a szomszédban már nem kérnek belőle

Ezért nincs alku: villámgyorsan adják el a lakásokat Budapesten

Így áll most az évszázad baranyai hídépítése

Nem fogja elhinni, hogy kiknek adta Ferenc pápa az utolsó vagyonát
Amerikai és más ellenséges zsoldosok is az oroszok oldalán harcolnak, kiszivárgott a lista, amire mindenki várt
