A világ legnagyobb bevételű gyémántgyártója, a De Beers Group a 2008-as pénzügyi válság óta a legnagyobb, 2 milliárd dollárnyi (mintegy 790 milliárd forint) gyémántkészletet halmozott fel, még úgy is, hogy legnagyobb riválisa, az orosz Alrosa ellen a G7-országok idén szankciókat léptettek életbe. 

Rossz év volt a nyersgyémánt-eladások szempontjából

mondta Al Cook, a De Beers vezérigazgatója a Financial Times érdeklődésére, egyben hozzátette, hogy a Covid-járvánnyal kezdődött, évek óta tartó keresletcsökkenés arra kényszerítette a De Beers-t, hogy intézkedéseket hozzon a drágakövek kínálatának visszafogására.

Bányáinak termelését a tavalyi szinthez képest mintegy 20 százalékkal vette vissza, és a legutóbbi, decemberi árverésen csökkentette az árakat.

Az árveréseken egyébként a nyers vagy csiszolatlan gyémántokat egy körülbelül 50 hitelesített vásárlóból álló csoportnak ("sightholders") adják el, akik az iparág legbefolyásosabb kereskedői.

Meghatározó szereplő

A De Beers 20 ezer fős személyzetével, a 19. század végi alapítása óta meghatározó szereplő az évi 80 milliárd dolláros gyémántékszer-piacon. A csoport bevétele az idei év első felében 2,2 milliárd dollárra esett vissza, szemben a 2023-as év azonos időszakában elért 2,8 milliárd dollárral.

A De Beers-t piacra dobná tulajdonosa, az Anglo American. Az FTSE 100-as bányászati csoport ígéretet tett a De Beers eladására, miután idén egyszer már elhárította a rivális BHP mintegy 49 milliárd dolláros felvásárlási ajánlatát.

Az Anglo vezérigazgatója, Duncan Wanblad figyelmeztetett, hogy a De Beers eladását – akár eladás, akár tőzsdei bevezetés útján – megnehezítheti a gyémántpiac gyenge állapota – hangsúlyozta a Financial Times.

Reklám és bányászat

Az eladások fellendítése érdekében a De Beers októberben a „természetes gyémántokra” összpontosító marketingkampányt indított, amely a 20. század második felének híres reklámjait idézi, illetve szeretnék a jelenlegi 40-ről 100-ra bővíteni üzlethálózatukat világszerte.

Függetlenné válva megvan a szabadságunk arra, hogy a marketingre ugyanolyan erősen összpontosítsunk, mint ahogyan a bányászatra koncentráltunk

– közölte Al Cook. A De Beers első embere beszámolt arról is, hogy a gyenge kínai kereslet idén jelentősen hátráltatta a vállalatot. A gyémántokat jellemzően importáló kínai piac gyengeségét jelzi, hogy az ország ékszerészei exportálták a csiszolt köveket, hogy ezzel is csökkentsék a saját készleteiket.

A laboratóriumi mesterséges gyémántok – amelyek ára a természetes kő árának körülbelül egyhuszada – előállítása erősödött, különösen a világ legnagyobb gyémántpiacán, az Egyesült Államokban, amely az iparág forgalmának mintegy felét adja.

Paul Zimnisky, független iparági elemző szerint a De Beers nyersgyémánt értékesítése idén mintegy 20 százalékkal csökken, miután 2023-ban 30 százalékkal esett vissza.

„Tekintettel az alacsony bázisra, a kereskedelem bármilyen fellendülésének 2025-ben némi relatív növekedést kellene eredményeznie” – fűzte hozzá az elemző, hozzátéve, hogy várakozásai szerint a globális gyémántékszer-értékesítés jövőre mintegy 6 százalékkal 84 milliárd dollárra emelkedik majd.