Nincs karácsony hal nélkül, gondolhatnánk, s a magyar háztartások jelentős részében valóban kerül az asztalra valamilyen halétel, főzve, sütve vagy éppen rántva. Ezzel együtt bár a hazai éves halfogyasztás az elmúlt tíz évben 20 százalékkal 6,5 kilogram/fő fölé kúszott, továbbra is fényévekre van az uniós átlagtól, ami ennek a többszöröse, 23,3 kiló. A különbségért azonban aligha a decemberi fogyasztás tehet, sokkal inkább a másik 11 hónap.

A kereslet idén 47 százalékkal nőtt a tavalyi karácsonyi szezonhoz képest, a vásárlók 13 százaléka tesz halat a kosarába

– közölték az Economx érdeklődésére a Kifli.hu-nál, ahol a 70 különböző termékből álló választékban a hazai kínálat mellett 8 országból - a népszerű norvég lazacok mellett Görögország, Új-Zéland, Hollandia, Horvátország, Izland, Olaszország és Oroszországból - származó halak is elérhetőek. Az egy évvel korábbi tapasztalatokat felidézve elmondták: már tavaly decemberben is folyamatosan nőtt a kosarakban a halkészítmények száma, az első héten 6, a másodikon 7, míg a karácsonyi héten 100 kosárból 9 vásárlásban volt friss hal vagy halkészítmény. Az időszak legnépszerűbb termékei a fenntartható gazdálkodásból származó tengeri halak mellett a hagyományos magyar halételeket tartalmazó hazai kínálat és a tenger gyümölcseinek gyűjteménye.

Hagyomány és egészség

A halkategória növekvő népszerűségéről Gabriel Makki, a Kifli.hu ügyvezetője elmondta: elkötelezettek amellett, hogy a legjobb választékot építsék ki, a vásárlóknak egész évben hozzáférést biztosítva a friss halakhoz és egészséges tengeri és folyami ételekhez, közvetlenül az otthonukba szállítva. Halat fogyasztani a karácsonyi menü részeként valóban nem csak hagyomány, hanem kifejezetten egészséges is.

Víztartalma miatt könnyen emészthető étel, így nem terheli a szervezetet egy kiadós családi lakoma után. A kiváló minőségű fehérje mellett olyan ásványok forrása is, mint a kálcium, szelén, jód, foszfor, amelyek mind-mind hozzájárulnak az egészség megőrzéséhez.

A hazai halfogyasztás népszerűsítésében örömmel vesz részt az Auchan Magyarország is. Lucenko Viktória, az áruházlánc vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy elsősorban a minőségi, széles választékukkal és egyben kedvező áraikkal szeretnék halvásárlásra ösztönözni a vásárlókat egész évben.

Támogatjuk a hazai halgazdaságokat, éves szinten az általunk forgalmazott friss halnak a 98 százalékát hazai halkereskedő partnerektől szerezzük be. Miután hazánkban még mindig leginkább karácsonykor kerül az asztalra hal, ezt az időszakot természetesen kiemelten kezeljük, ezért a halpulton kívül élőhalat is árulunk több áruházunkban

– jelentette ki. Az ünnepi időszakban az egész ponty, a pontyszelet, a pontyfilé, a ponty belsőség, az afrikai harcsafilé, a busaszelet és a busafilé a legkeresettebb, de kapható pisztráng és szürkeharcsafilé is.

Jobb év volt az idei a haltermeléshez

A magyar hal kiváló minőségű és egészséges. Erre közösen hívta fel a figyelmet az ünnepi időszakra fordulva az Agrárminisztérium, a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MA-HAL) és az Agrármarketing Centrum (AMC). Nagy István agrárminiszter kiemelte, a hazai halfogyasztás mintegy 35-40 százaléka a karácsonyt megelőző időszakra esik, ez egyes nagy haltermelők esetében akár az éves forgalom 60-70 százalékát is adhatja. Németh István, a MA-HAL elnöke szerint az idei év haltermés szempontjából, sokkal jobb volt, mint a tavalyi esztendő, a bőséges csapadéknak köszönhetően a tavakat fel tudták tölteni a termelők az üzemi vízszintre, valamint a takarmányárak terén is kedvező fordulat jött.

Magyarországban a legnagyobb mennyiségben termelt halfaj a ponty, amelyből tavaly több mint 11 ezer tonna piaci méretű korosztályt halásztak le a 26 ezer hektáron gazdálkodó tógazdasági haltermelők, a második legnépszerűbb halfaj az afrikai harcsa, ebből több mint 4 ezer tonnát termeltek a precíziós zárt rendszerekben. Karácsonykor is a ponty és az afrikai harcsa a legnépszerűbb hazánkban, ezeket követi a szürkeharcsa, a süllő, a busa, az amur és a kárász. Ondré Péter, az AMC ügyvezetője elmondta, hogy a Kapj rá! halfogyasztást ösztönző kampány uniós célkitűzése volt az 5,7 kg/fő éves átlagos halfogyasztás 20 százalékkal való növelése, ami már négy év alatt már 6,5 kg fölé emelkedett. A program indulása, 2017 óta csaknem 5 millió embert értek el, és 77 ezer adag ételt kóstoltattak különböző rendezvényeken.