Elkerülheti a leggyakoribb csapdákat, súlyos anyagi veszteségtől kíméli meg magát, aki a használt autó vásárlásánál figyelmesen jár el.
A carVertical autóipari adatszolgáltató cég szakértői több tippet – amelyeket az Infostart ismertet – összegyűjtöttek a pénztárcánk megkímélésére:
- Körültekintően kell eljárni a kihagyhatatlan vételnek tűnő autóhirdetésekkel, amelyekben a potenciális vevőket az eladók arról igyekeznek meggyőzni, hogy még azelőtt utalják át a vételár összegét, mielőtt hozzájutnának a járműhöz, amely egy távoli helyen parkol.
Az adásvételt sürgetve nemegyszer úgy gyakorolnak nyomást a vevőkre, hogy jelzik, mások is érdeklődnek az autó iránt. A csalók miután az átutalás megtörtént, a pénzt felveszik, eltávolítják a hirdetést, és örökre eltűnnek.
- A szélhámosok gyakran hamis, látszólag autókereskedéssel foglalkozó webhelyeket hoznak létre, ahol a rendkívül csábítónak álcázott ajánlatokat meghirdetik.
Ezek az internetes felületek sokszor a megtévesztésig hasonlítanak a jól ismert használtautó-kereskedői hálózatok vagy márkák weboldalaihoz, mivel szinte ugyanazokat a webes hivatkozásokat alkalmazzák. A trükk itt is az autó átvétele előtti fizetés kérése.
- Népszerűek a hamis autóalkatrész-hirdetések a Facebook Marketplace-en.
Gyakran találni olyan eladót, aki rendkívül jó áron kínál például gumiabroncsszettet vagy egy ritka karosszériaelemet egy népszerű autómodellhez. A hirdető azonban arra kéri a vevőt, hogy utalja át a pénzt, ezután nyoma vész. megtekintése után szabad átadniuk pénzt az eladónak.
- Figyelni kell akkor is, ha az eladó nem tesz említést a jármű külföldi előéletéről, pedig meghatározó szerepet játszhat a vételi döntésben, ha az autót öt vagy akár már nyolc évvel korábban importálták.
Gépjárműveket viszonylag egyszerű és olcsó külföldről behozni, ezért sok autó talál gazdára más országban, mint ahol forgalomba helyezték. A határokon átnyúló tranzakciók során azonban a futásteljesítmény könnyen manipulálható, a károk egy része pedig eltitkolható.
- Az ügyeskedő eladók gyakran hamisítják meg a járművek futásteljesítményét.
Ezzel próbálják meg növelni az eladásra kínált jármű értékét. A régebbi autók kilométeróráját mechanikusan, az újabb járművekét a hozzájuk csatlakoztatott diagnosztikai eszközökkel módosítják.
- Vannak eladók, akik nem osztják meg az érdeklődőkkel az autó előéletére vonatkozó információkat.
Az egyetlen módja annak, hogy a vevő tájékozódjon a kárelőzményekről, hogy ellenőrzi a jármű múltját.
- Egyes tisztességtelen eladók meghamisított járműtörténeti jelentéssel igyekeznek bebizonyítani a vásárlónak, hogy az általuk eladásra kínált autó hibátlan.
Ha az előzményjelentést csak kinyomtatva látjuk, és nem ott helyben kérjük le, az eladó előzőleg kitörölhetett egyes súlyos eseményeket. Nagyon fontos, hogy a vásárló maga kérjen előzményjelentést az adatszolgáltatótól, így elkerülheti, hogy becsapják.
- Jobb elkerülni azokat az autókat, amelyek előzőleg carsharing hálózatban, illetve taxiként közlekedtek.
Ezek a járművek ugyanis az átlagosnál jobban elhasználódnak, és nagyobb a valószínűsége, hogy a szervizelésük előre nem látott kiadásokkal jár.
- A lopott járművek túlnyomó többsége bontás után, alkatrészként kerül a feketepiacra, de az is előfordul, hogy egy-egy autó apróhirdetésekben vagy közösségi oldalakon bukkan fel.
Ha lopott járművet vásárolunk, napokba vagy akár hetekbe is telhet, mire visszaszerezzük a pénzünket. A járműtörténeti jelentésekből viszont azonnal kiderül, ha bejelentették, hogy az autót ellopták.
- Intő jelnek kell tekintenünk, ha az eladó kijelenti: nem fogad el banki átutalást, és inkább a Western Union vagy egy ahhoz hasonló szolgáltatáson keresztül történő fizetést részesít előnyben.
Hamis személyazonosító igazolványokkal ugyanis a csalók hozzájuthatnak a pénzünkhöz, az autót viszont soha nem fogjuk látni.