Az idei év első felében tovább öregedett a magyarországi járműállomány, amelynek átlagéletkora mára elérte a 15,9 évet. Az elmúlt években nemcsak a hazánkban, hanem globálisan is egyre kevesebb új autót helyeztek forgalomba. 

A kialakult egy olyan trend, miszerint vadiúj helyett inkább fiatal használt gépkocsit vásárolnak a fogyasztók. 

Egy észak-amerikai felmérés szerint ez részben azzal magyarázható, hogy a használt autók kevesebbet vesztenek az értékükből, mint korábban. Ez azonban nem  igaz az elektromos járművekre, melyeknél radikális értékcsökkenést regisztráltak – írja az Autoszektor.

Legkevésbé még mindig a luxus éri meg

Leggyorsabban a luxusautók értéktelenednek el, öt éves időtávlatban az alábbi modellek esetében volt a legnagyobb az értékcsökkenés:

  • Maserati Quattroporte – 64,5 százalék
  • BMW 7 Series – 61,8 százalék
  • Maserati Ghibli – 61,3 százalék
  • BMW 5 Series (hibrid) – 58,8 százalék
  • Cadillac Escalade ESV – 58,5 százalék

A vizsgálat szerint a tisztán elektromos modellek szintén a rosszul öregedő típusok közé tartoztak. Ebben a kategóriában az alábbi gépjárműveknél volt a legnagyobb mértékű az 5 éves értékvesztés:

  • Tesla S – 55,5 százalék
  • Chevrolet Bolt EV – 51,1 százalék
  • Nissan Leaf – 50,8 százalék
  • Tesla X – 49,9 százalék
  • Tesla 3 – 42,9 százalék

A hibrideknél jobb a helyzet

Az eredmények szerint, míg egy elektromos autó öt év alatt az újkori értékének a felét elvesztheti, addig egy hibridnél 20-25 százalékkal alacsonyabb az értékcsökkenés.  A hibridhajtású kompakt SUV-K kategóriában a következők a legrosszabbul öregedő típusok: 

  • Nissan Kicks – 27,5 százalék
  • Toyota RAV4 – 27,2 százalék
  • Honda HR-V – 26,2 százalék
  • Subaru Crosstrek – 24,5 százalék
  • Toyota C-HR – 24,4 százalék

A kutatás szerint az egyik fő oka villanyautók értékcsökkenésének, hogy jóval kevesebb töltőállomás épült, mint amennyit az elektromos átállás népszerűsítői ígérték, ráadásul ezekért sokszor sorba kell állni és gyakran nem működnek. 

Mindennek a tetejébe a nyilvános töltőkön az áram ára többszöröse annak, amennyit az otthoni fogyasztásért számolnak fel.

Vagyis akinek nincs lehetősége töltőt telepíttetni az otthonába, és olcsóbb éjszakai árammal tölteni az EV-jét, annak a villanyautózás könnyen drágábbá válhat, mint egy belső égésű motoros jármű használata.

Előretörtek a hibridek, csakhogy van belőlük mindenféle

Az összképet tekintve valóban fölényben vannak a hibridek az autópiacon, érdemes azonban megkülönböztetni őket.