Nem az a baj, hogy a határon túli gyerekeknek iskolabuszt ajándékoz a magyar kormány, hanem az, hogy a Magyarországon élők sem férnek hozzá igény szerint a szolgáltatáshoz – egyebek mellett így reagált Meleg Sándor, a Szociális Munkások Magyarország Egyesületének elnöke arra a hírre, hogy magyar kormány és a Rákóczi Szövetség támogatásával szeptembertől 38 iskolabusz segíti az erdélyi szórvány 430 diákjának iskolába járását, valamint 4 busszal bővül a 16 járműből álló felvidéki iskolabusz hálózat. A Nagyváradi székhelyű Bonitas Magyar Speciális Oktatási Központ működését 3 iskolabusz segíti, ott fogyatékkal élő gyerekek oktatását biztosítják óvodás kortól egészen gimnáziumig – foglalta össze a Népszava.
Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter arról beszélt, hogy a kisbuszok beszerzését a kormány 500 millió forinttal támogatta.
Meleg Sándor megjegyezte, hogy nemrég ugyan írt ki pályázatot az Orbán-kormány autók vásárlására, de a felhívásra csak egyes szociális szolgáltatók jelentkezhetnek, és az igények itt is jelentősen meghaladják a rendelkezésre álló forrás nyújtotta lehetőségeket. Arról azonban nem áll rendelkezésre információ, hogy jelenleg hány iskolabuszt működtetnek az önkormányzatok és hány helyen szűnt meg a közelmúltban ez a szolgáltatás.
Mindeközben Magyarországon megszűnik a szolgáltatás
A Népszava szerint Barna Károly, Szatymaz polgármestere tájékoztatta a településen élőket arról, hogy az iskolabusz szolgáltatást az üzemanyagárak emelkedése miatt kénytelen megszüntetni, erre az önként vállalt feladatra az állam nem biztosít pénzügyi forrást.
Tavaly a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Balkány környéki térségben szűnt meg az óvodabusz. A buszjárat egyik sofőrje akkor azt mondta, a gyerekeket vélhetően a megemelkedett üzemanyagárak miatt nem tudják a jövőben szállítani. A lap arról számolt be, hogy
különjárat helyett bérletet biztosítanának a helyi járatokra a Hódmezővásárhely környékéről a városba bejáró gyerekeknek.
Benkő Fruzsina az InDaHouse – amely borsodi gyerekek oktatásával és fejlesztésével foglalkozik – alapítója és vezetője megjegyezte, hogy a speciális fejlesztést végző intézmények megközelíthetetlenek a mélyszegénységben élő szülők számára. Úgy fogalmazott, egy jól működő államban az egyesület munkájára nem lenne szükség, hiszen minden gyerek egyformán fontos, és az ezzel járó feladatokat az állami végzi el.