Már készülnek az élelmiszerkereskedők a június elsejétől, azaz jövő csütörtöktől kezdődő és szeptember végéig biztosan érvényben lévő kötelező akciózásokra, amely több változást hoz az áruházakban történő vásárláskor. A Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség összefoglalta a legfontosabb tudnivalókat.
Nagy forgalom, nagy akciózások
Azokat az üzletben, bevásárlóközpontban, vagy online működő vállalkozásokat kötelezi a kormány az alaptermékeket érintő hatósági árakciózásra, amelyek fő tevékenységi köre a TEÁOR 4711 szerinti élelmiszer jellegű bolti vegyes kiskereskedelem, és a 2021. évi nettó árbevételük meghaladta az egymilliárd forintot. A rendelet négy hónapja alatt az érintett kereskedőknek folyamatosan, heti termékváltással kell kötelező akciókat szervezniük úgy, hogy az akciós időszakok megszakítás nélkül követik egymást.
A fő szabály szerint az aktuális árkedvezmény időtartama csütörtökönként 0 órától a következő hét szerda 24 óráig lesz érvényes, de a boltos dönthet úgy is, hogy az egybefüggően legalább 168 órára bevezetett, alacsonyabb fogyasztói árak másik napon lépnek érvénybe. Nem dönthet kontroll nélkül a vállalkozó: ahol egy-egy termék esetén a saját ritmusához jobban igazodó, más időszakot választ az előírt árkedvezményre, az ütemezést az akció kezdete előtt két nappal be kell jelentse a kereskedelemért felelős miniszternek.
Tésztánként egy kedvezmény
A hetente kötelezően váltakozó akciókat a rendelet húsz élelmiszerkategóriában írja elő, amelyekből egy-egy terméket kell kiválasszanak a kereskedők, amennyiben az adott kategória választéka legalább ötféle, különböző árucikket tartalmaz. Vagyis, a kijelölt alapkategóriákból mindig csak egy terméket kell kötelezően olcsóbban kínálni. Így például nem érdemes amiatt reklamálni, ha a boltban található összes tésztaféle vagy joghurt ára nem megy lejjebb az adott héten, mert ezek közül csupán egyet kell akciósan adni a vásárlóknak.
Az akciós ár attól függ majd, hogy a kedvenc üzletünkben a heti kedvezményes időszakot megelőző 30 napban mekkora volt az adott árucikk legalacsonyabb fogyasztói ára, és annak 10 százalékkal olcsóbb verzióját lehet elvárni a boltos által kiválasztott terméknél.
Ebbe nem számít bele az a korábban alkalmazott alacsonyabb ár, amelyet a közeli lejáratú minőségmegőrzési, vagy fogyaszthatósági idő miatt alkalmaztak a megelőző időszakban.
Nem marad le senki az olcsóbb lehetőségről
Nem kerülheti el a vásárlók figyelmét a boltok aktuálisan elrendelt akciója: a kötelezettség teljesítése úgy lesz szabályos, ha az üzletben jól láthatóan feltüntetik a termék mellett a kedvezményes árat és az engedmény mértékét is.
Az árstopos termékeknél már megszokhatták a vevők az egységes kommunikációt, nem lesz ez másként a hatóság által elrendelt kedvezményeknél sem. A kötelező akcióba bevont árucikk esetén is egységes grafikai alapra szerkesztett plakáton kell majd közölni az árakat, látványos feliratozással.
Intézkedés a háborús infláció ellen
Május 19-én megjelent a Magyar Közlönyben az általános politikai kommunikációért felelős miniszter rendelete a vásárlók kapcsolódó tájékoztatásáról. A Rogán Antal által jegyzett jogszabály szerint a kereskedőknek egységes szövegezéssel kell értesíteniük a vásárlókat az éppen aktuális akciókról. A hirdetményben szerepelnie kell annak, hogy a kormány a magyar családok védelmében új, inflációellenes intézkedésről döntött. Eszerint a jelentősebb bevétellel rendelkező boltokban a vásárlók legalább 10 százalékkal csökkentett árú termékeket választhatnak a legnépszerűbb élelmiszerek közül. Közölni kell azt is, hogy minden héten egy 20 termékből álló, akciós élelmiszerkosár áll a családok rendelkezésére az alábbi árucsoportokból:1. baromfihús
2. sertés, marhahús és egyéb húsféleségek
3. hal, halkonzerv
4. húskészítmények
5. tej, tejföl és helyettesítői
6. joghurt és egyéb savanyított készítmények
7. egyéb tejtermék
8. sajt
9. vaj, margarin és készítményei
10. egyéb zsiradékok (növényi és állati)
11. kenyér
12. péksütemények
13. száraztészta, rizs, egyéb cereáliák
14. liszt, cukor, tartósított lisztesáru
15. friss zöldség
16. friss gyümölcs
17. gyümölcs-, zöldséglé
18. készételek, fűszerek, ételízesítők
19. kávé, tea
20. ásványvizek és üdítőitalok
Üres polcok, csalódott vevők
- a szerződéses kapcsolat megszüntetésével sem,
- vagy a rendelés lemondásával,
- a megrendelt árumennyiség csökkentésével,
- esetleg azzal, hogy a beszállítót kizárja az üzletben alkalmazott promóciókból.