GVH korábban két alkalommal marasztalta el a céget annak borravaló-választási gyakorlata miatt. A HelloPay Zrt. fesztiválok, rendezvények és vendéglátóhelyek készpénzmentes fizetés rendszerét biztosítja. A gyanú szerint a vállalkozás olyan tisztességtelen gyakorlatot folytatott a terminálok borravaló-választási folyamata során, amellyel nyomásgyakorlással többlet-döntéshozatalra kényszeríthette a fogyasztókat. 

A GVH 2019 végén azért marasztalta el a szolgáltatót, mert az alapbeállításként 10 százalékos borravalót alkalmazott. A versenyhatóság akkor 20 millió forintra büntette a céget, és a jogsértő magatartás folytatásától is eltiltotta. 2021 végén a hatóság ismét megvizsgálta a tiltó kötelezés teljesülését és arra jutott, hogy bár módosított a szolgáltatás a korábbi rendszerén, de továbbra is a fogyasztói döntési folyamatát megzavarva sugallta, hogy „elvárt” a 10 százalékos mértékű borravaló. Ekkor 6 millió forint volt a bírság.

Az újabb, 2022 novemberében elindított eljáráskor a GVH azt hangsúlyozta, hogy a vizsgálat nem mondja ki, hogy a vállalkozás újra jogsértést követett el.

Mostanra azonban a GVH Versenytanácsa arra jutott, hogy a feltételezett jogsértés egyértelműen nem volt bizonyítható.

A tanács szerint mivel már nincs a terminálon alapértelmezetten előre bejelölve a beállított borravaló mértéke, ezért sugalmazott opció nélkül dönthet a fogyasztó arról, hogy mennyi borravalót ad. Továbbá a hatóságok úgy vélik, hogy pusztán a borravaló adásra vonatkozó kérdéssel, választási lehetőséggel nem alapozható meg az eljárás megindításakor feltételezett nyomásgyakorlás.

A vizsgálatok hatására egyébként a HelloPay Zrt. módosított a borravaló-választási gyakorlatát, amitől a fogyasztók borravaló adási szokásai is megváltoztak: míg korábban, a 10 százalékos alapbeállítás mellett a többség ennél az opciónál maradt, addig a mostani gyakorlat esetében sokan nem fizetnek borravalót, a választott mértékek pedig szóródnak.

 

A borravaló és a szervizdíj nem rokonértelmű szavak

Szervízdíj vagy borravaló? Sokszor még a felszolgálók sem látják a különbséget, és azt mondják az ismerőseiknek, hogy nem kapnak szervízdíjat. Pedig a szervizdíj nem megtagadható, sőt, minden esetben külön tételként jelenik meg az elszámolásban.
Bővebben--->