Ellenvámok bevezetése helyett tárgyalásokat szorgalmaztak brit szakmai szervezetek az Egyesült Államokkal azután, hogy Donald Trump amerikai elnök ismertette az importra kivetett új, „viszonossági vámokról" szóló rendeletét.

Az elnöki rendelet alapján az Egyesült Államok differenciált vámrendszert vezet be: az Európai Unióból érkező behozatalt például 20 százalékos, a kínai importot 34 százalékos, a Nagy-Britanniából vásárolt termékeket 10 százalékos amerikai vám terheli. Az importjárművek külön kezelt egységes vámtarifája 25 százalék.

A Brit Iparszövetség (CBI) az amerikai vámintézkedések ismertetése után, csütörtökön közzétett nyilatkozatában leszögezte:

a brit üzleti szektor egyértelmű álláspontja az, hogy egy kereskedelmi háborúnak nem lennének nyertesei.

A 150 ezer brit gazdasági szereplőt képviselő szakmai szervezet szerint Donald Trump bejelentéseit a brit üzleti vállalkozások mélységes aggodalommal fogadták, mivel az amerikai vámintézkedéseknek világszerte jelentős hatásai lesznek.

A CBI szerint ugyanakkor a brit kormány részéről a higgadt, megfontolt reakció a helyes magatartás.

Úgy vélik, hogy a megtorló jellegű vámpolitikai ellenlépések csak tovább fokoznák a beszállítói hálózatokban keletkezett felfordulást, visszafognák a beruházásokat és árfolyamkilengéseket szítanának.

A brit autógyártók és autókereskedők szövetségének (SMMT) csütörtöki állásfoglalása büntető jellegűnek nevezte az importált autókra, köztük brit járművekre is kivetett 25 százalékos amerikai vámokat.

A szakmai szervezet hangsúlyozta, hogy ezeket a vámköltségeket az autógyártók nem tudják beépíteni gazdálkodásukba, így az amerikai fogyasztóknak magasabb árakra, illetve a legendás brit autómárkák választékának csökkenésére kell felkészülniük, a brit autógyártók pedig termelésük felülvizsgálatára kényszerülhetnek a szűkülő kereslet miatt.

Az egyik tekintélyes londoni gazdaságpolitikai kutatóműhely, az Institute for Public Policy Research (IPPR) közvetlenül az amerikai vámintézkedések hivatalos bejelentése előtt bemutatott tanulmányában úgy fogalmazott, hogy teljesen destabilizálhatják a brit autóipart az amerikai importvámok.

Az IPPR modellszámításokra alapuló forgatókönyve szerint ha az amerikai kormány tartósan érvényben tartja a 25 százalékos vámot az importált személyautókra, az 25 ezer állás megszűnésével járhat a brit járműipari ágazatban, tekintettel arra, hogy a Nagy-Britanniában gyártott autók 12,5 százalékát az amerikai piac veszi fel.