Bár 2024 sem ért véget, sőt, a játékpiac csúcsidőszaka az év végi ünnepekkel még hátravan: a szektor nagyágyúi már 2025-re készülnek. A Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamarában tartott rendezvényen hangsúlyozták: a január 28-a és február 1-je között Nürnbergben tartandó Spielwarenmesse évről évre új irányvonalakat mutat a szektornak. A fontosabb piaci szereplők és startupok ezen a megaeseményen mutatják be az innovációkat és trendeket. Annyi már most látható, hogy ezúttal a fenntartható játékok, a „Kidults” (felnőtt játékosok) kategória, valamint az anime- és manga-karakterek kiemelt figyelmet kaptak. Viszonyításképp a Spielwarenmesse 2024-ben 57 ezer látogatót vonzott 125 országból, valamint 2354 kiállítót 68 országból. A nemzetközi kiállítók aránya 81, a nemzetközi látogatók aránya 67 százalék volt.
Repkednek a milliárdok a játékpiacon
Az eseményen elhangzott, hogy a nemzetközi játékpiac forgalma tavaly elérte a 109 milliárd dollárt, ami 2018-tól számítva átlagosan 3,3 százalékos éves növekedési rátát tükröz. A szegmens Európában 4,5 milliárd eurós volumenre rúg, ami szintén tavalyi adat, és éves bázison plusz 2,5 százalékos fejlődést mutat. Ennél valamivel frissebb számok is rendelkezésre állnak a tengerentúlról: az amerikai játékpiac a 2024 január-márciusi időszakban meghaladta a 1,5 milliárd dollárt.
- Érdekesség, hogy 2023-ban az amerikai felnőttek 43 százaléka vásárolt játékot saját magának. Ez is alátámasztja a „Kidults” trendet: a felnőttek, mint jelentős vásárlói csoport, egyre inkább formálják a piacot.
- Az érzelmi és mentális egészségre összpontosító termékek is előtérbe kerültek.
- Emellett tovább növekszik a fenntartható anyagokból készült játékok és a környezettudatos termékek iránti kereslet.
- Ugyanígy előtérben van a digitalizációs és a technológia: az AI-alapú játékok, az interaktív eszközök és a digitális fejlesztések a piac egyre fontosabb részét képezik.
Domináns szereplője a globális játékpiacnak Ázsia, különösen az anime- és manga-alapú játékok révén. Az iparágat mindemellett B2B fókusz jellemzi: a játékpiac egyre inkább hangsúlyt fektet a márkák közötti együttműködésekre és licencalapú stratégiákra. A vásárlók számára fontos szempontok a szórakozás, a gyűjtési lehetőségek és a társasági élmények, miközben a piac alkalmazkodik az új fogyasztói igényekhez és fenntarthatósági elvárásokhoz.
Karácsonykor kinyílik a pénztárca
Ami az év végéhez közeledve a magyar vonatkozásokat illeti, a Regio Játék felmérése szerint az éves forgalom közel fele a karácsonyi időszakban realizálódik. Már novemberben ötszörösére nő az online rendelések száma, a vásárlók gyors szállítást és pénztárcabarát átvételi lehetőségeket keresnek. December 6. után indul a vásárlói roham az üzletekben, ilyenkor a forgalom 4-4,5-szeresére nő. A megkérdezettek 28 százaléka 10-15 ezer forintot szán egy-egy ajándékra, és minden negyedik vásárló 20 ezer forint feletti összeget költ.
Minden második család ünnepi kiadásai meghaladják a 75 ezer forintot, ennek kétharmada ajándékokra megy.
A legnépszerűbb ajándékok a társasjátékok, majd a LEGO, kreatív és fejlesztő játékok, valamint a járművek következnek. A játékválasztáskor egyre fontosabb szempont a készségfejlesztés mellett a fenntarthatóság és az interaktív funkciók.