A tavalyi évben több mint 20 ezer ember halt meg közlekedési baleset következtében az európai utakon, az Európai Unió ezért azt a célt tűzte ki maga elé a Vision Zero programmal, hogy 2050-re szinte nullára csökkentik a közlekedési balesetben elhunytak számát az EU tagállamaiban.
Az Európai Bizottság márciusi javaslatára reagálva az Európai Tanács is megtette az ajánlásait a témával kapcsolatban. A jogalkotási folyamat jelenleg az Európai Parlament előtt zajlik, az uniós testület közlekedési bizottsága decemberben szavazott a javaslatcsomagról.
Jelentős reformok
A szakbizottság támogatta, hogy 17 évesek is vezethessenek nehéz tehergépjárműveket, amennyiben rendelkeznek szakmai alkalmassági bizonyítvánnyal és egy olyan tapasztalt kísérő támogatja őket, aki legalább 24 éves és legalább öt éve rendelkezik vezetői engedéllyel. A 16 évesek pedig olyan sebességkorlátozott autókat vezethetnének, amelyek maximum 45 km/h-val tudnak közlekedni.
Minden tagállamban kötelezővé válnának az egészségügyi vizsgálatok a jogosítvány megszerzésekor vagy megújításakor, amelyeket a javaslatcsomag elfogadása esetén a motorkerékpároknál, az autóknál és a traktoroknál minimum 15 évre, a teherautóknál és a buszoknál pedig minimum 5 évre tennének érvényessé.
A kezdő sofőrök kétéves próbajogosítványt kaphatnak, amely egyfajta próbaidőnek számítana, az ezalatt elkövetett szabálytalanságokat sokkal szigorúbban vennék a hatóságok. A fiatal sofőrökre emellett zéró tolerancia vonatkozna minden tagállamban az alkoholfogyasztás terén. Bevezetnék a digitális vezetői engedélyeket is, amelyeket mobiltelefonon is be lehetne mutatni a közúti ellenőrzések során.
Azt is lehetővé tennék, hogy amennyiben egy sofőrt az egyik uniós országban eltiltanak a vezetéstől, akkor ő semelyik másik tagállamban ne kaphasson vezetői engedélyt, illetve hozzáférhetővé tennék a nemzeti vezetői engedélyek nyilvántartását a többi tagállam hatóságai számára is. Ez utóbbira azért van szükség, mert a statisztikák szerint 2019-ben a határokon átnyúló szabálysértések mintegy 40 százalékát büntetlenül követték el, mivel nem tudták azonosítani az elkövetőt vagy a bírságot nem tudták behajtani rajtuk.
Azt azonban nem támogatták a képviselők, hogy a nehezebb személyautókra (ld. SUV-k) külön B+ kategóriás jogosítványt vezessenek be, a javaslatot korábban heves kritikák érték, mivel többek között azt jelentette volna, hogy a csak B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezők nem vezethetnek 1,8 tonnánál nagyobb súlyú gépjárműveket, illetve az autópályákon maximum 110 kilométer/órával mehettek volna.
Emellett az sem kapott zöld lámpát, hogy a 70 év feletti sofőröknek legfeljebb öt évente egy orvosi vizsgálatból és egy KRESZ-tesztből álló alkalmassági vizsgán kell részt venniük.
A csomagról végleges döntés 2024 első negyedévében várható, januárban szavazhatnak róla első körben az Európai Parlament plenáris ülésén.
Magyarországon is nagy változások készülnek
A halálos kimenetelű balesetek számának csökkentése Magyarországon is állandó téma, nem véletlenül dolgozik az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) a KRESZ felülvizsgálatán. A magyarországi közlekedési szabályok érdemi áttekintésére 2009 óta nem került sor, Ágh Péter államtitkár szerint a technológiai fejlődés, az új közlekedési eszközök megjelenése és a közlekedési infrastruktúra azóta olyan mértékben változtak, amelyet egy módosítás már nem tud hatékonyan kezelni, ezért kell egy teljesen újat alkotni.
Egyelőre annyit lehet tudni a változtatásokról, hogy az elektromos rollerekkel való közlekedés szabályait is lefektetik majd, mivel a jelenlegi KRESZ nem ismeri az elektromos roller járműkategóriát. Emellett pedig az ÉKM a zéró tolerancia felülvizsgálatát is elismerte, a Belügyminisztérium államtitkára azonban néhány nappal később azt jelezte egy képviselői kérdésre adott válaszban, hogy a közúti balesetek megelőzése érdekében fontosnak tartják az alkoholfogyasztással kapcsolatos zéró tolerancia fenntartását. Egy friss közvélemény-kutatás szerint egyébként a magyarok túlnyomó többsége alkoholfogyasztás után továbbra sem engedne senkit a volán mögé ülni.