Minden eddiginél nagyobb arányban segítik majd kedvezményes, 0 százalékos THM-mel bíró hitelajánlatokkal a kereskedők a karácsonyi bevásárlást, hiszen az elmúlt hónapok drasztikusan visszaeső értékesítése után nagyon fontos lesz a karácsonyi időszak a kiskereskedelemnek – mondta Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.
A mostani helyzet nagyban kedvez majd régi klasszikusnak, az áruhitelezésnek, az egyetlen olyan hiteltípusnak, ahol az idei év első kilenc hónapjában emelkedést mutatnak az adatok. Az infláció viszont itt is masszívan megmutatkozik: 2 éves átlagban negyedével nőtt az átlagos áruhitel összege.
Érdekes időszak ez, hiszen a kiskereskedelmi forgalom már a szeptembert megelőző 10 hónapban csökkenést mutat éves összevetésben. A nem élelmiszer jellegű kiskereskedelmi forgalom már egy éve folyamatosan zuhan, s immár az online kiskereskedelemben is komoly válságtünetek látszanak. Az idén mindhárom negyedévben itt is csökkent az értékesítés volumene – sorolta Gergely Péter.
Hetek óta tartanak az akciók
A vásárlók boltokba való visszacsábítása miatt kiemelten fontossá válik tehát az elkövetkezendő időszak a kereskedők számára, amit jól jelez az, hogy talán a korábbiaknál is komolyabb mértékben és hamarabb indult el az év végi akciózás, amelynek hagyományos kiindulópontja a Black Friday időszaka. A szakértő szerint azt a korábbi években megszokhattuk, hogy a Black Friday már nem pusztán november utolsó péntekét jelöli, ám idén már november elejétől folyamatosan komoly kedvezményeket hirdetnek a boltok.
Bár a statisztikák szerint idén ősztől az infláció lassulásával az emberek elvben már reálbér-növekedést érezhetnének, ám Gergely Péter szerint erre azért dőreség lenne alapozni az üzleteknek, hiszen a statisztikák azt mutatják, hogy az elmúlt hónapok számottevően leapasztották a pénztárcákat: bár idén szeptemberben február után ismét kismértékben nőtt a lakossági ügyfelek banki folyószámlákon lévő pénze, az egy évvel korábbi adatokhoz képest a pénzek 14 százaléka, közel 1140 milliárd forint tűnt el a lakossági bankszámlákról.
A fentiek miatt érthető, hogy a karácsony előtti időszakban a korábbiaknál több üzletben találkozunk kedvezményes, akár 0 százalékos teljes hiteldíj mutató (THM) mellett kínált hitellehetőséggel, mondta a pénzügyi szakértő.
A kiemelkedő kölcsön akciók már nem csak az iparcikk kiskereskedőkre jellemzőek: a szakember szerint az új autó értékesítésben is találunk hetek óta futó 0 százalékos, vagy épp komolyan megtámogatott, 3 százaléknál alig magasabb THM melletti lízingfinanszírozási akciókat.
Gergely Péter emlékeztet: az áruhitelezőkkel kötött szerződések eddig is rendszerint tartalmaznak olyan időszakokat, amikor mind a hitelnyújtó, mind a kereskedő lemond profitja egy részéről, hogy kedvezményes, vagy akár kamatmentes kölcsönt kínálhasson az adott bolt a vásárlóknak. Ám a jelek szerint most a kereskedők mindennél komolyabban hajlanak arra, hogy árrésük csökkenésével támogassák az értékesítés felfutását.
Minden más hitelt lepipál a régi klasszikus
Ráadásul a statisztikák is azt mutatják, hogy a hazai hitelezésen belül a klasszikus áruhitelezés az, amelyet a legkevésbé viselt meg a válság. Az idei év első kilenc hónapjában 27,5 milliárd forint áruhitelt helyeztek ki a finanszírozók, ami 3,7 százalékos bővülést jelent. Mindezt olyan piacon, amikor a piaci lakáshitel-folyósítás 48, a kihelyezett személyi kölcsönök összege 2,1 százalékos visszaesést mutat éves viszonylatban az év első háromnegyed évében.
Az augusztusi 3,66 milliárd forintos áruhitel folyósítás 5 éves viszonylatban a 3. legnagyobb összegű havi kihelyezés volt, ennél komolyabb összeget csak a tavalyi karácsonyi időszak, a november-decemberi értékesítés tudott felmutatni. Az idei évben pedig a jelek szerint az akkori számokat is felülmúlhatja az áruhitel piac.
Gergely Péter szerint a klasszikus áruhitel reneszánszát egyértelműen az okozza, hogy az emberek a bizonytalan helyzetben még a korábbiaknál is visszafogottabban akarnak eladósodni: tényleg csak akkora mértékben vállalnak hitelterhet, amennyire feltétlenül szükség van. Egy elromlott berendezés cseréje, vagy épp egy a karácsonyi nagyobb értékű ajándék beszerzése tipikusan ebbe a költségkörbe esik – főleg, ha a beszerzést kamatmentes hitel is támogatja.
Az infláció az áruhiteleknél is megjelenik, idén szeptemberben a fogyasztók által felvett áruhitelek átlagos összege történelmi csúcsra jutott, meghaladta a 255 ezer forintot.
Ez azt jelenti, hogy egy év alatt 10 ezer forinttal emelkedett az átlagos hitelösszeg, 2021. április, az 5 százalék fölé jutó infláció megjelenése óta pedig negyedével, több, mint 50 ezer forinttal emelkedett az egy áruhitel szerződésben szereplő hitelösszeg – mondta Gergely Péter.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!